יהדות בגולה – יהדות הונגריה | חלק ב'

צילום משה אסולין
צילום משה אסולין

שיתוף

יהדות הונגריה I חלק ב'

והשבוע: נצא לסיור קצר בעיר ונבקר בבית הכנסת בחצר הקהילה האורתודוקסית

במה – מגזין תוכן
הרב ישראל פישר שליט"א

ראשיתה של הונגריה מראשית התפשטות האימפריה הרומית, וכבר עמדנו על כך בגיליונות 'במה' הקודמים. אנחנו נתמקד ולא בכדי, בהונגריה של שנת ה'רפ"ו, עת נפלה העיר פשט לידי הטורקים במסעות ההשתלטות של הפחה הטורקי ברחבי היבשת, וחמש שנים לאחר מכן בשנת ה'רצ"א, בה נפלה גם בודה שהייתה המרכז השלטוני של המדינה לידי הטורקים, או אז החלו תושבי העיר לחוש מה זה רעב, הזנחה, דיכוי ומחלות, בעוד בודה שימשה מקום משכנו של הנציב הטורקי וחי בה הוא ותושבי העיר ברווחה יחסית.

מצב דברים זה, נמשך כ-300 שנים עד שהביא לנטישת העיר כולה ועמדה בשיממון מוחלט בתקופת השתלטות האוסטרים על העיר בחזרה, ומצב זה נמשך עד לשיטפון שהחריב את פשט באופן מוחלט בשנת ה' תקצ"ח.

דווקא החורבן הביא לשיקומה של העיר, ובתוך כעשור כבר חיו בה מספיק תושבים שהחלו בה תנועה לאומנית שבשורה התחתונה הובילה מאבק אדירים בשלטון הבסבורג שהיה בעת ההיא, ולמרות כשלונם ותבוסתם, ושממונה של העיר גם בגלל המחלות והתבוסות, גם בגלל מחלת הדבר שהתפשטה בעיר (להזכיר לקוראים שמגיפת הדבר הייתה קטזילטור לעלילות דם נוראיות שהרחבנו עליהם בעבר) ובסופו של תהליך החל איחוד כוחות ובשנת ה'תר"ט הכריזה הממשלה המהפכנית על איחודם של 3 ערים בודה בגבעות, פשט במישור, ואובודה בצפון העיר, והעיר נקראה מעתה ואילך בודפשט. מצב זה השתנה בדיכוי המרידה, אך בסופו של יום בשנת ה'תרל"ד התקבלה ההחלטה הסופית על איחוד בודפשט במתכונת הקיימת עד היום.

 

***

 

לא חלף זמן רב מאז, ובשנת ה'תרנ"ו נחנכה תחנת הרכבת התחתית המשרתת את העיר עד היום, תכנית שאפתנית שלוותה ביזמות אדירה שפקדה את העיר והביאה לבניית רוב המבנים אדירי הממדים שאנו רואים היום, כולל בניין הפרלמנט המרשים, ועוד הרבה מהמבנים העתיקים, בהם נמצא גם את בניין הקהילה האורתודוקסית ברחוב דוב (כמעט פינת קוז'נצ'י) שבנייתו הסתיימה בשנת ה'תרע"ג.

שנות מנוחה קצרצרות חוותה העיר עת החלה מלחמת העולם הראשונה, ואם בשנת ה'תרצ"ט ערב המלחמה חיו בעיר מעל מיליון תושבים, הרי המלחמה שינתה את פניה של העיר, רובה שוטחה בהפגזות וכתישת הנאצים את העיר מהאוויר. וכאן מגיע סיפורה של יהדות הונגריה לסופה המר, שמעל מאה אלף מיהודי העיר שמנתה קרוב ל 300,000 יהודים, נרצחו, הי"ד, כפי שהזכרנו בפרק הראשון.

 

***

 

המלחמה ומראותיה חלפו, שיקום ההריסות וקימומה החל, אך לא ארכו הימים ובשנת ה'תש"ח, במקביל להקמת המדינה, השתלטו הרוסים הקומוניסטים על הונגריה, הנהיגו בה משטר נוקשה ואכזר, העוני וקשיי השעבוד החלו נותנים אותותיהם בעיר שוב, כמובן שיהודי העיר היו הראשונים לחטוף את גרזן הגזירות וקושי השעבוד. והקושי העיקרי, בעיניי, היה אי-יכולתה של הקהילה להקים ישיבה.

היה ניסיון להקים כולל, שכשל, אך ישיבה של ממש, לא הוקמה בה.

השמרנות ההונגרית צלחה קשיים ושרדה בצורה מופלאה תוך שימור חיי קהילה, מאפיית מצות ושחיטה כשרה שהייתה בה מאז הקמתה, ושאר צרכי קהילה, שימור מנהגיה הייחודיים, הם הם שעומדים לזכותה עד עצם היום הזה. בע"ה נרחיב בעניין בגיליונות הבאים.

 

***

 

בינתיים, נצא לסיור קצר בעיר, נבקר בבית הכנסת בחצר הקהילה האורתודוקסית ברחוב קז'וניצי, בניצוחו של ראש הקהל הרב ר' מאיר דבלינגר שליט"א, שיחד עם רעייתו שתחי' קידמו את הקהילה באופן מעורר הערכה, ומובילים בה שינויים מפליגים לטובה.

קהילה שמתקיימים בה כל מרכיביה של קהילה עצמאית מתפקדת, החל במניינים כסדרם בימות החול ובשבת ומועד, שיעורי תורה, מקווה טהרה, בית ספר ובית אבות, חברה קדישא, קהילה שמנהלת מסעדה בשרית מעולה למהדרין (מסעדת חנה), שחיטה וחנות למכירת מוצרי בשר ועוף משחיטת הקהילה הכשרים למהדרין מן המהדרין תחת הנהגתו והדרכתו של הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן שליט"א, בעל ה"שביבי אש", ראש בית דין צדק שערי הוראה בקהילתו, רב ארגון הצלה בני ברק, וראש ישיבת חוג חתם סופר מחנה אברהם, אשר מאציל מרוחו על המקום, מינה תחתיו את רב הקהילה הגאון רבי מנחם הכהן אדלר שליט"א, מהשו"בים החשובים והמנוסים בדורנו, בעל וותק וניסיון של עשרות שנים בניהול מערכות כשרות מורכבות שאחראי על הנהגת הכשרות המוקפדת, יחד עם הגאון רבי חיים מאיר גשטטנר שליט"א, כך שכל ענייני הקהילה עוברים את הדרכת והכוונת הרבנים.

לאחר הביקור במתחם, ולאחר שסעדנו ליבנו, נצא לשוטט ביופייה של העיר, נבקר באטרקציות שמספקת העיר, נעלה בפוניקולור לבסטיון הדייגים לתצפית מרהיבה על הפשט (מומלץ תצפית לילה) נעלה על ספינות המסיירות לאורך הדנובה ונהנה במשך שעה מיופייה המדהים של העיר (מומלץ שיט בוקר ושיט לילה, המראות שונים ושווים בהחלט שני שיוטים – הכרטיס המשולב מציע פעמיים שיט ומומלץ לפצל כאמור ליום ולילה, רק לזכור שהשיט האחרון יוצא בשעה 20:00).

נטייל לכיכר הגיבורים, סיור/טיול מעניין להיכרות עם ההיסטוריה של העיר שנזכירה בהמשך, נטפס בגרם המדרגות לבניין הפרלמנט המדהים ונסייר בשווקים הפתוחים. כמובן שלא נקפח את אשת החיל שתרצה למלא מזוודות בגדים במחירים זולים בשווקים האסייתיים והשוק הסיני והשוק המקורה שזולים להפליא, ונטייל יחדיו ברחוב ואצ'י אוצה על שלל מרכולותיו היקרים והזולים, נרחיב בהמשך גם על כך.   גלגל הענק משמש נקודת תצפית מעניינת ויפה על העיר, מומלץ לעלות בלילה, או ביום כשבהיר ולא מעונן.

 

***

 

ככלל, בודפסט בחורף קרה, מוטב להתלבש בשיטת הבצל. שכבות, שכבה קלילה להסתובב במקומות מקורים ובחדר האירוח המחומם ממש, ועל זה להלביש עוד שתי שכבות, מאחר ובהיעדרם בחורף יעיב הקור העז על ההנאה וצעיף שיכסה את המצח והאף שנוטים לקפוא במהירות.

לא מומלץ לטייל בעיר עם רכב. הדו"חות ניתנים על ימין ושמאל, אי-תשלומם עלול לגרום לעיכוב ועוגמת נפש במדינות האיחוד.

התרבות ההונגרית, היא תרבות של הכל בנחת, בשלווה, שום דבר לא בוער, ואם יש משהו שאפשר לדחות למחר, למה שלא יידחה למחרתיים? מה בוער? אז סבלנות היא שם המשחק פה.

על התנהלות בעיר בשבת, ועוד פרטים נרחיב בהמשך.

שבוע טוב וסיור מהנה.

 

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: