חיים יהודיים – מבית שאן תצא תפילה א'

צילום: משה אסולין
צילום: משה אסולין

שיתוף

מבית שאן תצא תפילה סיור בעיר הצפונית

במה – מגזין תוכן
הרב אברהם ישראל פרידמן שליט”א

 

11:00 בבוקר, בית הכנסת ’זוהר התורה‘, רחוב הלורד בלפור, בית שאן.

המקום מלא מפה לפה בפנסיונרים שמטים אוזן כרויה כדי לבלוע בשקיקה כל מילה של מסכת בבא קמא היוצאת מפי מגיד השיעור הנמרץ, רבי יעקב לוי שליט"א. זוהי אפוא עדות ניצחת שבית שאן התורנית – העיר הנידחת לכאורה – לא רק קיימת, אלא גם בוערת ותוססת.
גבאי בית הכנסת הלבבי, ר' מאיר אסרף, יליד בית שאן, לא זוכר את העיר שבה גדל בדמותה הנוכחית. הוא נשמע מאושר: "בשנים האחרונות התפתחו שיעורי תורה לממדים שבית שאן לא ראתה מעודה. הרבה מאוד שיעורים נפתחו. הכול נע בקצב מהיר מאוד.
"האמת שלא היו דברים כאלה בעבר", הוא שב ואומר. "אפילו שיעורים בין מנחה לערבית לא היו, על אחת כמה וכמה 'כוללים' לאברכים.
אולם כיום, אתה יודע, כמעט בכל בית כנסת יש שיעור בין מנחה לערבית ואף לאחריה. פשוט מרגש לראות את זה".

"מהפכה רוחנית טבעית"

8:30 בבוקר. בוקר טוב לבית שאן שבעמק הירדן. בית שאן, נודה, השכימה קום כבר מזמן. המניינים הרגילים לתפילת שחרית כאן מתחילים עם הנץ החמה, לכל המאוחר בשעה 6:10 .
רק במקום אחד ניתן למצוא כעת מניין לתפילה ואף ברוב עם: בית הכנסת שבמרכז 'חנוך לנער' שבפאתי העיר, בראשות הרה"ג רבי פנחס בדוש שליט"א. שקט ושלווה בעיר, שמא תאמר כפר. הרבה קבין של שלווה נטלה בית שאן מהיישובים השלווים הסמוכים לה.
אם באמת רצית הוכחה לתחייתה התורנית של בית שאן, כלך לך בימי בין הזמנים לבית הכנסת רחב הממדים שבמרכז 'חנוך לנער'. ה'שטיבלאך' דנן לא מבייש את השטיבלאך בבית הכנסת המרכזי ברחוב הרב ורנר בטבריה, או בבית הכנסת לעלוב בצפת. תראה
שם בני ישיבה זכי-מבע יוצאים ובאים נושאים טלית ותפילין. בשולי בית הכנסת נראה אברך-משי רכון על הגמרא.

"ימי 'בין הזמנים'", יאמר לנו לאחר מכן הרב בדוש בלהט אופייני, "הם אכן ההמחשה החיה לכמות היפה של בני הישיבות והאברכים שהתברכה בהם עירנו, ברוך השם. אינני יכול לנקוב לך במספרים מדויקים, אבל מדובר בכמות יפה ללא כל ספק. העיר אכן חווה מהפכה רוחנית.
"חשוב לציין, כי כאן מדובר במהפכה רוחנית טבעית. בשונה מערים אחרות שהמהפכה זה סיפור של קהילה או קבוצות שיובאו מבחוץ לשם האדרת היהדות, הרי שכאן המהפכה נובעת מתוך בני היישוב עצמו. אין כאן הגירה חיובית מבחוץ. הקהילה שלנו – ולא רק אנחנו כמובן, יוצרת אווירה מסוימת שסוחפת תושבים מהעיר בית שאן שרוצים להתקרב לה'".

כולל ערב ייחודי

אנחנו חולפים לאיטנו ליד בית הכנסת 'חסד לאברהם', על שם רבי מכלוף אלעסרי זצ"ל ומגלים בני נוער סועדים את ארוחת הבוקר באוהל שבחוץ. מתברר שהיום נערך כאן מעמד עלייה לתורה של נער שנכנס לעול המצוות.
ובחזרה לבית הכנסת 'זוהר התורה'. הוא נוסד לפני כעשור ומחצה. הוא הכיל בקרבו את אחד מהכוללים להוראה הראשונים שראתה
העיר. הכולל, שפעיל בשעות הבוקר, עומד בראשות הרב הגאון רבי אלקנה ישראל שליט"א. בערב מתקיים כאן 'כולל ערב' המשלב לימוד בחברותא עם עמלי יום מהסביבה.
כיום, עומד בית הכנסת ובית המדרש עם הפנים קדימה: נורתה כבר, בסייעתא דשמיא, אבן הפינה למבנה הקבע של המרכז התורני שעשוי לקום בקרוב. לצד זאת, מציין אסרף, בית הכנסת מפעיל גמ"ח של ציוד לשמחות, או להבדיל, לבתי אבלים.

תרשה לי לשאול: בימי ראשית, תושבי העיר הכלליים – איך קיבלו אתכם? היו התנגדויות? "לא. להיפך. התושבים אף מסייעים ותומכים. אצלנו הציבור בא ממגוון המגזרים וכולם שווים לטובה. העיר שלנו – היא אי של שלווה בין מגזרים".

90 בתי כנסת (!)

לא הרחק מכאן, מרחק הליכה קצר, ואנחנו ניצבים מול בניין מוסדות ’חסד לאברהם‘. עוד כמה פסיעות ואנחנו נחשפים לבית כנסת ’רב פעלים‘ שבמקלט. כך גם ברחוב מקס נורדאו אנחנו מגלים שני בתי כנסת מרשימים החונים זה לצד זה: בית כנסת 'זכור לאברהם' בעל שער הפאר, ובית הכנסת 'יגל יעקב' בעל הרעפים האפורים.
ושוב, סמוך למרכז המסחרי 'רסקו' אני פוגש בבית הכנסת 'ישמח ישראל' שבחזותו החיצונית נראה ארמון מלכותי. תוהה אני בעצמי, באורח ספונטני למדי, אם אנו כעת בערים בני ברק או מודיעין עילית, בהן בכל רחוב יש כמה בתי כנסת.
למעשה, אי אפשר לפקפק בנתון היהודי המדהים הזה: מה שמאפיין את בית שאן העיר – זה כנראה ריבוי בתי הכנסת (הפעילים) שבה. על זה כנראה גם לא כתבו מעולם: על תופעת התופעות של העיר המסורתית שבעמק שזוכה לריבוי עשיר ומבורך של בתי כנסת.
אם תעשו סטטיסטיקה יבשה עם ערים אחרות בעלי אופי אוכלוסייה דומה, תתקשו למצוא כמות אסטרונומית כזו של בתי כנסת. לפי
חשבון פשוט, לכל מאתיים תושבים בעיר יש בית כנסת מוכן. ניתן להוריד מיידית מהחשבון קהלים שלצערינו עדיין אינם פוקדים את בית הכנסת דבר יום ביומו ונמצא שלכל משפחה פלוס ניצב בית כנסת… האברכים בכולל ’יד יצחק‘ הסמוך לרחוב ירושלים מעדכנים אותי שבתי הכנסת פעילים בימות השבוע. ”תראה את ארבעת בתי הכנסת הסמוכים לבית הספר ’תומר‘, כמו גם את 12 בתי הכנסת שבכניסה לעיר – כולם מלבד אחד שוקקים פעילות כל השבוע. ”בשונה ממה שניתן לחשוב באופן שטחי, בתי הכנסת בבית שאן מלאים
מתפללים ולומדים. האוכלוסייה בבית שאן – היא אוהבת תורה. מאוד אוהבת תורה“.
המשך אי"ה בשבוע הבא.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: