נחת יהודי – ביקש יעקב לגלות את הקץ

3399261 - ripe wheat detail against blue sky

שיתוף

ביקש יעקב לגלות את הקץ

במה – מגזין תוכן
הרב מיכאל לסרי שליט”א

לקראת שבת פרשת ויחי, אני רוצה לשתף את הקוראים הנפלאים בחידוש של הגה"ק רבי שמשון מאוסטרופולי זיע"א, שכדאי לזכור אותו כל ימי חיינו, ולראות כיצד אפשר להוציא מהתורה הקדושה, מהמילים, כמה דברים נפלאים.
המדרש אומר: ביקש יעקב לגלות את הקץ ונסתלקה ממנו שכינה. אמר, שמא יש פסול ביניכם? אמרו לו השבטים, שמע ישראל ד' אלוקינו ד' אחד. המדרש הזה צריך הסבר. בואו לאט-לאט נסביר אותו.
ראשית, ידוע שכל אדם שעושה עבירה הוא פוגע בעבירה שלו באחד משמותיו של הקב"ה. אם העבירה היא לא כל כך חמורה, הפגיעה היא בשם צבק-ות. אם העבירה היא מעט יותר, הפגיעה היא בשם שק-י. אם העבירה היא יותר חמורה, הפגיעה היא בשם אלוקים. אם יותר חמורה זה כבר בשמות העצם של הקב"ה, כביכול הפגיעה היא בשם יקו-ק, או בשם אהק-ה.
יעקב אבינו ידע שהשבטים מכרו את יוסף ומכיוון שהם מכרו את יוסף הם פגמו בשמו של הקב"ה. מכיון שהמכירה הייתה דבר מאוד חמור, יעקב אבינו הבין שכנראה הפגיעה הזו היא באחד משמותיו של הקב"ה, שזה שם העצם של הקב"ה.

• • •

דרך אגב, משה רבינו חשב שבגלל המכירה של יוסף השבטים פגמו בשם יקו-ק, שזה גימטריא 26 וכיון שעשרה אנשים פגמו בשם זה, נקבל גלות במצרים 260 שנה. 26 כפול 10 . והנה עוברות 210 שנים והקב"ה מתגלה למשה רבינו ואומר לו, צריך לגאול את עם ישראל. משה רבינו לא מבין. הוא אומר, אבל הם פגמו בשם ד' וצריכים להיות 260 שנה. אמר הקב"ה למשה רבינו, אהיה אשר אהיה. יש לך טעות, הם לא פגמו בשם יקו-ק שזה 26 , אלא בשם אהק-ה אשר אהקה, והשם הזה עולה בגימטריא 21 .

עשרה שבטים פגמו בשם ד' שמספרו 21 , ממילא כפול 10 , עולה 210 שנים. כך הקב"ה אמר למשה רבינו וגילה לו את הסוד.

• • •

יעקב אבינו ידע שהשבטים פגמו בשם 'אהק-ה' שמספרו 21 , וממילא ערך חשבון: מכיון שלא היו עשרה שמכרו את יוסף, היו תשעה. ראובן לא ידע, הוא הלך לשמש את אביו. בנימין נמצא בבית. יוסף נמכר. נשארו תשעה. אבל הם צירפו את הקב"ה למכירה.

את זה יעקב אבינו לא ידע וחשב שמה שהם צריכים להיות במצרים זה 190 שנה.
מדוע? אם פגמו בשם של 21 כפול 9 אנשים זה 189 שנים. אם כן, 189 שנים הם צריכים להיות בגלות ובשנת 190 הם צריכים לצאת מהגלות. כך הבין יעקב. כעת המדרש:
ביקש יעקב לגלות את הקץ – 'קץ' בגימטריא 190 . יעקב רצה לגלות להם שיצאו ממצרים בשנת 190 , כי תשעה שבטים מכרו את יוסף, כפול 21 , יוצא 189 , ובשנת 190 אתם יוצאים מהגלות. ונסתלקה ממנו שכינה – מה הייתה הבעיה, שהוא לא ידע שהשכינה גם
מצורפת לחשבון. לא ידע שצירפו לעשירי את הקב"ה, ולכן חישב 190 במקום 210 שנים.
השבטים הביטו עליו, ואמר להם יעקב: יש בעיה בחשבון? אמרו, כן, שמע ישראל – זה יעקב. ד' אלוקינו ד' אחד, צריך להוסיף עוד לחשבון, הקב"ה. לכן אמר להם יעקב: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. זה מדרש פשוט, אבל תענוג לראות איך רבי שמשון מאוסטרופולי, מוציא מהמדרש הזה אורות יפים ומיוחדים.

שבת שלום לכולם.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: