נשימה לנשמה – עוגנים לנשמה מתוך פרשת עקב

שיתוף

לתת לכפות הרגליים לשמוע

עקביות כדרך חיים ושמחת הפרטים הקטנים כחוסן לנשמה

הרב אוריאל בלמס
מרצה ויועץ חינוכי

"והיה עקב תשמעון"

פרשת השבוע מכוונת למקום נמוך בקומתו של האדם.

את הדיבורים הללו משמיע משה רבינו ומכוון אל התחתית.
עם ישראל כמעט נכנס לארץ ורק ה"עקביים" שעיכבו אותם מכך. כעת כדי להכשיר את כניסתם אל הארץ, מוכרחים לדבר עם העם שוב על הרגלים והעקבים על העיכובים וההרגלים.

שכר ועונש

אחד מסימני הבגרות של האדם הוא השלב שהוא מבין את עניין השכר והעונש.
ילד קטן חי בעולם בו שום דבר לא קשור לשום דבר.
הוא מושך חפץ ולא מבין מדוע מקבל גערה, מרים ידיים ואינו מבין מדוע הוא חוטף חזרה. מוחו של תינוק אינו מסוגל לקשור בין אירועים ובין מעשה לתוצאה.
משה רבינו מלמד את עם ישראל כיצד לחבר חלקי פאזל לתמונה שלימה.

כמו בפאזל גם בחיים, החלקים שאמורים להשתלב ולהשלים זה את זה עלולים להתפזר לפינות היותר המרוחקות. כדי להשלים את הפאזל יש למצוא את החלקים המתאימים, לדלג על הפער ולהצמיד אותם זה לזה.
בין האוזן לעקב הרגל קיים מרחק האוזן נמצאת בראש והעקב בתחתית הרגל. ציווי התורה, 'עקב תשמעון' לצמצם מרחקים מסוכנים בין האוזן לעקב הרגל, אחרת עלולה להתפתח הזנחה דווקא מהפרטים הזניחים והקטנים למימדים גדולים ומורכבים

אסור להפריד בין מעשה לתוצאה, אל תזלזלו ותמעיטו במה שהאוזן שומעת מחוץ לה ומתוך הגיגי המוח הסמוך לה. אל תדרכו על פרטים קטנים ותעגלו פינות. זו התחלה של הזנחה גדולה יותר

חידוש העקביות

סוד ההצלחה טמון דווקא במצוות "הקלות", "הקטנות" והשגרתיות. בהצלחות קטנות והשגים מזעריים מפרטים קטנים אך יציבים ועקביים
בדיוק כשם שאי אפשר לסימפוניה להישמע הרמונית ומושלמת מבלי שאחרון הנגנים ידייק בתפקידו, או כשם שמה שהופך יצירת אמנות ליפה ובעלת ערך היא הקפדתו של היוצר על כל פרט קטן, כך גם בעולם הרוחני שלנו.
יתר על כן, נראה שיש כאן מסר עקרוני וחשוב בענייני הובלה ומנהיגות שחורג מעבר לגבולות העולם הרוחני. ידועה האימרה "המפקד צריך לדעת שכָּשרו של הצבא נמדד לא רק בנכונותו הקרבית ובהתלהבותו – אלא באדמיניסטרציה מעולה, בסידורים נאותים ובשמירה על אלף פרטים קטנים שבהם תלויה יכולתו של הצבא לא פחות מאשר בנכונות ההקרבה העצמית". (מתוך: "יחוד ויעוד – דברים על בטחון ישראל")

המנהיגות בכל תחום נדרשת לשימת דגש רב על הפרטים הקטנים, לדיוק, לזהירות מ"מבט מלמעלה" או מעיסוק בכללים ובעקרונות העל בלבד. רק בהליכה זהירה של עקב בצד אגודל, במבט שמשלב מיקרו ומקרו, נוכל להוביל בבטחה ובהצלחה אל היעדים המוצבים בפנינו ולעמוד בהם בהצלחה.
מילה זו מופיעה חמש פעמים בכל התורה כולה, מתוכן פעמיים בפרשתנו – "והיה עקב תשמעון…" (דברים ז, יב') ובסוף אותו עניין – "עקב לא תשמעון בקול ה' א-להיכם" (דברים ח, כ').

אנחנו אוהבים להיות משמעותיים

לעשות דברים גדולים, לקרוא על אנשים ששינו את העולם, אנחנו אוהבים לצטט אמירות היסטוריות.
בגדול – אנחנו אוהבים ללכת על גדול, כיף, להרגיש שייכות לערכים גבוהים!
והדברים הקטנים מה איתם?

כאשר אדם מבצע מטלה מסויימת ביום יום באופן עקבי ויציב, עלול האדם להכנס למונוטוניות ואפלוליות בעשיה, לאבד את החיוניות שבעשיה ולבצע את הדברים ללא טעם וריח. בדיוק כמו העקב של הרגל, לשם כך חייב מימד נוסף קריטי לשמירת החיוניות, האוזן. כוח השמיעה וההאזנה אל הקולות השפויים והיציבים המבקשים עבורינו חיים מתוקנים ומחוסנים בנפש ובנשמה, בכל הוויתינו.

חידוש העקביות מחייב שילוב של עקב ואוזן, של עקביות ורעננות. זהו האיזון המנצח עבור האדם.
חיים דינאמיים משולבים מתרכובת של אש ומים עפר ורוח, משגרה שקטה והתחדשות יום יומית.

*בדור של עקבתא דמשיחא – עקבו של משיח, חייב לפתח גם שמיעה חדה. העקב ממהר לצעוד צעדים גדולים והאוזן מכוונת לשמוע פרטים קטנים, זהו סוד ההצלחה.

הרמוניה אנושית מופלאה
אנשים גדולים לא מפספסים הזדמנויות 'קטנות'.

שבת שלום ומבורכת


הכותב הרב אוריאל בלמס הינו יועץ חינוכי, מנחה הורים וקבוצות. בעל תואר A.M. מומחה למצבי חירום, משבר ואבדנות, ילדים ונוער בסיכון-זיהוי ואיתור, טיפול ומניעה בנשירה. תואר ראשון בחינוך, תואר שני בניהול מערכות חינוך. מאמן אישי ומוסמך NLP, מרצה מומחה לגיל ההתבגרות, חבר הנהלת איגוד ענ"ף

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: