יהדות בגולה – פרשבורג א'

זריחה - צילום משה אסולין
זריחה - צילום משה אסולין

שיתוף

פרשבורג | חלק א'

במה – מגזין תוכן
הרב ישראל פישר שליט”א

השלום והברכה לקוראי החביבים הקבועים.
סיימנו מסע מרתק ב…תהום.
כזכור לכם קוראים חביבים בפרק הקודם, הבאנו את מדרש חז"ל בבראשית: “על פני תהום" זו גלות מלכות הרשעה (רומי), שאין להם חקר (סוף) כמו התהום.
כמדומני שהמסר העיקרי שאני לפחות למדתי מהדברים, הוא הצורך להחליף את משקפי הראיה הגשמיים במשקפיים עם מסנני קרינה, מסנני דעה שמקורה לא תורני, גם ובעיקר בבואנו לטפל בסוגיית יהדות הגולה.
שמעתי בשם אחד מגדולי הרבנים בדור הקודם, שהוא פוחד שאופנת המסעות לקברות צדיקים באירופה תוביל חלילה לקברות התאווה.
המרחק בין מסע תפילה והשתטחות על ציון הצדיק והשתפכות הנפש בבחינת אך קרבת אלוקים לי טוב, לבין הפיכת אותה נסיעה לטיול גשמי שהמרכיב העיקרי בו הוא הלינה והתזונה, הוא פחות משערה, הוא תלוי מחשבה וכוונה.

• • •

אני חש את עול הבמה, את המסר הרוחני שלא ילך לאיבוד במשעולי ההרים היפות, את הנתיב המואר של ראו מי ברא אלה שילווה אותנו בכל סיקור מסע בעולם היהודי.
המסע ברומא לא פסק, לא הפסיק, ונשוב אל חמודותיה של איטליה על עריה המגוונות, על השוני בין צפונה לדרומה של המדינה. אך למען הגיוון, ולא רק, אלא בעיקר לראות בפלא של התחדשות יהודית, של עם שרידי חרב, אבקש למצוא מנוח בסיפא של הפסוק: הלך להרגיעו ישראל…
יש לי תחושה שהרגיעה הטובה לנפשנו המיוסרת מהגלות תהיה בהצצה חטופה למפעל היהודי הענק שהוקם במדינה בלקנית, לא הרחק מהתרחשויות הגיליונות הקודמים. הבה וניתן גיחה קטנה לפרשבורג המעטירה, לראות מפעל יהודי שוקק חיים – אין חיים אלא תורה – שמסורתו ממשיכה לפכות כמעיין מים חיים הנוסעים ומשקים לעדרים עד היום.
מסענו יתמקד בסלובקיה, יותר מדויק לפינתה הדרום מערבית של המדינה, בה שוכנת עיר הבירה ברטיסלבה, הממוקמת בצומת דרכים מדהימה ביופייה וייחודה, דרך המחברת בין מזרח ומערב, בין הישן לחדש, בין הדמוקרטיה לדיקטטורה.
היא גם עיר הבירה היחידה הגובלת בשתי מדינות שכנות, אוסטריה והונגריה.

• • •

עד היום, כשאנו מגיעים אליה בכביש D2 מהונגריה בדרך לפראג, או לממשיכים בכביש A6 לכיוון וינה, אנו חולפים על פני נופי בראשית יפיפיים, המשלבים שדות מוריקים ומרחבים עוצרי נשימה כשבתווך נראה את יערות טורבינות הרוח להפקת אנרגיה
המפוזרים בדרך.

אנו נחלוף על פני נהר הדנובה החוצה את העיר ממערב לדרום מזרח, כשהרי הקרפטים המרשימים יביטו אלינו מגובהם המרשים. ואכן תושבי המקום אוהבים לבלות חופשותיהם בפארק יער ברטיסלאבה, הידוע ומפורסם כמקום משובח עם אוויר נקי ומבריא.
חובה להזכיר את פעולותיו של מרן ה"חתם סופר" זיע"א, אשר עליו נאמר, 'ממשה עד משה לא קם כמשה', אשר היה גברא רבא דיהודאי להעמיד את דת משה על תילה, תוך מאבק בלתי מתפשר ברפורמה שהחלה לעשות שמות ביהדות אשכנז. אותה רפורמה
שהחלו שונאי היהדות מבחוץ, מיוון ורומא, שלדאבון לב חלחלה לתוככי מחנה עם ד' ורבים חללים הפילה, עד שבא מרנא רבי משה סופר זיע"א, ובמלחמה בלתי מתפשרת, תוך יכולת הנהגה מופלאה ואיחוד כלל הקהילות החרדים לדבר השם, יצר חומת מגן, אשר את תוצאותיה אנו חווים בזכות היותנו תופשי תורה בארץ ישראל ובשאר ארצות הגולה.

• • •

כשמדברים על פרשבורג המעטירה, נתמקד בפרשבורג של סלובניה, שהוקמה על בסיס הממלכה האוסטרו הונגרית ששלטה בחבל ארץ זו, קיבצה לתוך אזור אחד מגוון עמים אתניים שונים, ממוסלמים ועד נוצרים, מעובדי אלילים ועד מלומדים ומשכילים, וכמובן איך לא, יהודים.
חוזה פרשבורג שנחתם בה וסיים את מלחמת אוסטריה וצרפת בשנת ה'תקס"ו, העלה את קרנה של העיר למעמד בינלאומי נכבד, כאשר בהמשך בשנת ה'תר"ט, באחד מארמונות פרשבורג חתם קיסר אוסטריה פרדיננד הראשון, על ביטול מערכת הצמיתות (צמית = איכר הכבול לאדמת הבעלים, מעמד אחד מעל עבד, שהיה נהוג מאות שנים באירופה, כשאנו מכירים את סיפורי היהודיים שהיו נתונים לשיגיונותיהם של הפריץ הרשע שהתעמר בהם, ושבעבור עבודת האדמה עוד שילמו מיסים גבוהים, כך שבקושי נותר להם
משהו למחייתם) בשנת ה'תשנ"ד, צ'כוסלובקיה פורקה באופן רשמי, בכך הפכה ברטיסלאבה לבירת סלובקיה החדשה.
בשנים שלאחר מכן ואפשר לומר שעד היום, העיר נהנתה ונהנית מצמיחה כלכלית חדה בעיקר הודות להשקעות זרות.

• • •

רבים מהבאים לפקוד את ציון ה"חתם סופר", מכירים את הבעיה שאפילו חניה נורמלית אין בנמצא שם, כשהכניסה לציון נמצאת על מעין עיקול דרך שמאלץ את הבאים לחנות על המדרכה וללכת לאחור, כשממול מצוי מלון מודרני מפואר המורגל בתיירים חרדים.
הציון נמצא על הכביש הראשי.

בו שוכן המאוזוליאום של "החת"ם סופר" הנמצא בשיפולי גבעה עליה ניצבת טירת ברטיסלאבה. בעבר היה במקום בית עלמין יהודי, בהחרבת המקום על-ידי הקומוניסטים ששלטו בחבל ארץ זו אחרי המלחמה, הם הקימו רחוב שלם מעל מפלס הקבר, שרבים מקבריו הועברו בשל עבודות תשתית, ונשארו רק 23 קברים, בהם קברו של החת"ם סופר.
בשל עבודות הבנייה הוגבה כל השטח מסביב ולכן המוזילאום נמצא במבנה בטון מתחת לפני האדמה.
הקבר מצוי היום בתוך מבנה חלול מתחת לאדמה, במבנה מוזאון – אך יש בה מעלה גדולה ותיקון שעשה ועד יהודי נכבד לבנותו קיפין על גבי קיפין, כך שיש גישה גם לכוהנים להגיע עד סמוך לציון ממש.

ציון החת"ס פתוח בדרך כלל:
באמצע השבוע מ 10:00-17:00- , אך מניסיון אישי מומלץ לתאם מראש, עם שומר המקום,

בטלפון: 421+ 948442 554

טיפים חשובים:

1. הציון כאמור נמצא בשטח מדינת סלובקיה, כשאין למפעילי הרשתות הבינלאומיות כדוגמת רשת גולן, קליטה במדינה זו, ולכן התיאום חייב להיות לפני הכניסה לסלובקיה. המקומיים חוגגים על כך ויגבו מכם מחיר מפולפל לשיחה מקומית.
2. אם נסעתם והגעתם באמצעות אפליקציית וויז הפנטסטית, אפשר להקליד ברשימת החיפוש ציון החתם סופר בעברית. אל תכבו את האפליקציה בהגיעכם למקום, כי לא תוכלו לחזור לאפליקציה, השאירו את האפליקציה דלוקה ותוכלו להמשיך לדרככם. אופציית ניווט חופשית נוספת הוא עם גוגל כשהמפה נמצאת במצב .off-line
3. בין אם הגעתם לוינה, לצ'כיה, או להונגריה ומשם יצאתם לדרככם, חובה להקפיד שיהיה לכם את מדבקת מעבר המדינות (וינייטה) על אדן החלון, אותו ניתן לרכוש בכל תחנת דלק תמורת כמה יורו.

• • •

אחרי ששפכתם צקון לחש בציון החת"ס ובטרם תמשיכו בדרככם, הייתי בהחלט ממליץ להקדיש כמה שעות לשוטטות בעיר העתיקה, לראות את בית עיריית ברטיסלבה, שהוא קומפלקס מרשים ואדיר ממדים בני ארבע מאות וחמש מאות שנים, להיכנס למוזיאון ברטיסלבה המצוי במתחם, יש שם נקודות ציון מעניינות על תולדות היהודים בעיר.
הייתי ממליץ בהחלט לראות את ארמון גראסאלקוביץ', שנבנה בסביבות שנת ה'תק"כ ומשמש היום כבית הנשיא הסלובקי, הממשלה
הסלובקית יושבת במבנה ששימש פעם כארמון הקיץ של הארכיבישוף.

יש להיזהר ולא להיכנס למבנים המשמשים כבית עבודה זרה.

מקום שווה לבקר בו הוא טירת ברטיסלאבה (Bratislavsky Hrad) הנמצאת בגובה 85 מטרים מעל לדנובה. הטירה היא בעצם מבנה
שבולט ונראה מכל נקודה בעיר, ואף מופיעה בסמל העיר. היא נמצאת ממש סמוך ונראה מעל ציון ה"חתם סופר".
מקום יפה לחלוף בו הוא טירת דווין הממוקמת על הגבול בין אוסטריה וסלובקיה שנהרסה על-ידי צבאות נפוליאון, את הריסותיה ניתן
לראות גם היום, מרוחקת 10 קילומטר ממרכז ברטיסלאבה.
מקום יפה לצילומים, הוא הגשר החדש של ברטיסלבה – בראשו מסעדה דמוית צלחת מעופפת ומרפסת תצפית (מומלץ לרכוש בקבוק סודה בגרושים בלי שיעירו לכם על פלישה למקום)

• • •

אנחנו נסיים את מסענו בפרשבורג בסיור ברובע היהודי והצצה אל מוזיאון התרבות היהודית. אגלה אוזנכם, שיש בפרשבורג מקום שנקרא קניון פולוס – הקניון המודרני הראשון בסלובקיה.

אבל, נא להתאפק ולחכות לסיור בפריימרק הזול בעולם… ועל כך ועוד רבות נרחיב בע"ה בהמשך המסע הבלקני בשבועות הבאים.

אולי יעניין אותך גם

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: