שעת חינוך – בית בריא הוא בית מחנך

צילום משה אסולין
צילום משה אסולין

שיתוף

בית בריא הוא בית מחנך

בית שבו אין אחידות בדעות. אם האבא אומר ימינה והאמא מחליטה שמאלה
– התוצאה היא בן סורר ומורה!

במה – מגזין תוכן
הרב פנחס ברייער שליט”א

שהוא רוכש בבית, משם הוא מעתיק לשאר המסגרות. העולם בנוי ומתנהל בהיררכיה; ילד הגדל בבית שבו יש סמכות הורית ברורה, ילד החי באווירה שבה הכול פועל בהרמוניה, ואין מלכות נוגעת בחברתה, לומד לכבד סמכות ולציית, ואת הכלים האלו הוא יעתיק למסגרות הנוספות בחייו. כשהוא יגיע לגן, ובהמשך לחיידר ולישיבה, הוא ידע שחייבים לציית, שאם אומרים לו משהו – עליו לציית.
הגאון רבי שמשון רפאל הירש זצ"ל, היה אומר, שבן סורר ומורה הוא תוצאה של "קול אביו וקול אמו" – בית שבו אין אחידות בדעות. אם האבא אומר ימינה והאמא מחליטה שמאלה – התוצאה היא בן סורר ומורה!
הרבי מליובאוויטש זי"ע, מביא רעיון זה, בהקשר למשפט שלמה הידוע, שבו כל אמא טענה שבנה הוא הבן החי, ושלמה – כדי להגיע לחקר האמת – ציווה לחצות את הבן החי. דווקא הרגישות של האישה, שהתבטאה בכך שהיא התנגדה לרעיון, ובעצם ויתרה על זכותה – הוכיחה שהיא האמא.

הרבי הקשה, איך ייתכן שאמא יהודייה תסכים להצעה מסוג זה, לחצות ילד חי?! ובנוסף, מה החכמה כאן, כל בר דעת היה מבין, שזאת שלא תיתן לחצות ילד חי – היא האמא, איפה טמונה כאן חכמתו הגדולה של שלמה?
מסביר הרבי, שבעצם, הפשרה ששלמה הציע לא הייתה חלוקה פיזית של הבן החי, אלא הייתה כאן הצעת פשרה מתוחכמת: היות שלא ידוע מי האמא, יגדל הילד חצי מהזמן אצל אמא אחת וחצי אצל האמא השנייה. אולם האמא האמתית התנגדה לפשרה מסוג זה. היא הבינה, שילד חצוי – ילד הקולט שני מסרים – הוא בעצם ילד מת, ולזה היא לא הסכימה. מכאן, מרגישות דקה זו, הסיק שלמה המלך שהיא האמא האמתית!
ילד בריא הוא ילד המקבל מסרים אחידים, כשהחכמה היא לדעת מתי כל אחד מתגמש. מקובל בידינו שבענייני רוח האבא מכריע, ובעניינים אחרים – האמא. לא משנה מהי ההחלטה, אבל העיקר שהשדר לילדים יהיה אחיד.

אולי יעניין אותך גם

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: