הבית היהודי – ככל שהניסיונות רבים יותר

שיתוף

ככל שהניסיונות רבים יותר

במה – מגזין תוכן 
הרב אבנר קוואס שליט”א

 

"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען", אמרו חז"ל – ביקש יעקב לישב בשלווה קפץ עליו רוגזו של יוסף. יעקב אבינו, בחיר האבות, עבר הרבה צרות במשך חייו. הצרות כולן רמוזות במילה – "וישב", באות השניה של הצרה. ו- יוסף. י- דינה. ש- עשו. ב- לבן. ביקש יעקב אבינו "לקבל הפסקה" ולחיות קצת בשלווה, מיד קפץ עליו העניין של יוסף ואחיו. אמר הקב"ה, לא דיין לצדיקים שמוכן להם שלווה בעולם הבא ורוצים שלווה גם בעולם הזה? כלומר, מטרת האדם בעולם הזה היא לפעול, לעשות ולתקן. כמו שכתוב בפרשת בראשית, "…אשר ברא אלקים לעשות", יהודי צריך כל הזמן לפעול. כאן זה עולם העשייה. ואדרבה, ככל שהניסיונות רבים יותר, כך האדם הופך להיות מעולה יותר. הניסיון גורם לאדם התרוממות ומיצוי כל הכישרונות והתכונות שלו.
לכן ניסיון בא מהשורש – נס. כלומר להתנוסס ולהתרומם.
אם כן, למה רצה יעקב לישב בשלווה??? לשם כך נקדים הקדמה קצרה.

• • •

אדם הראשון בגן עדן חטא בחטא עץ הדעת, אבל זה לא היה חטא ייחודי, אלא מחולק לשלושה חטאים: עבודה זרה – כששמע לנחש ולא להקב"ה. שפיכות דמים – שנאמר "ביום אכלך ממנו מות תמות", שנקנסה מיתה לעולם. וגילוי עריות – שאמרה חוה "הנחש השיאני ואוכל" מלשון נישואין. אם כן, יעקב אבינו טען לפני הקב"ה, כבר תיקנתי את שלושת העבירות הללו.
כיצד תיקן זאת יעקב?
עבודה זרה תוקנה בהתמודדות מול לבן שהיו לו תרפים, וגם היה רמאי ושקרן, ועבודת אלילים נקראת שקר.
גילוי עריות – תוקן על-ידי הריגת אנשי שכם שחטפו את דינה ובאו השבטים וחילצו אותה משם.
שפיכות דמים – תוקנה במפגש עם עשיו שרצה להרוג את יעקב ובסוף נפרד ממנו לשלום.
לפיכך ביקש יעקב לישב בשלווה.
אמר לו הקב"ה, אבל חטא לשון הרע עדיין לא תוקן! מיד כתוב על יוסף, "ויבא יוסף דיבתם רעה אל אביהם", הוצאת דיבה היא חלק מלשון הרע. מיד יעקב אבינו ניגש לתקן גם את זה, שציווה ליוסף: "לך נא ראה את שלום אחיך… והשיבני דבר".
פירש ה"בית ישראל" מגור, לך ותראה במה אחיך שלמים וטובים 'והשיבני דבר', כלומר תשוב מדיבור לשון הרע שאמרת. אבל כולנו יודעים שיוסף יצא לשליחות ולא חזר, כיון שנמכר להיות עבד במצרים. כה היו מעשי אבותינו הקדושים שפעלו בכל כוחם להרבות שלום ושלווה בעולם.

אולי יעניין אותך גם

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: