יהדות בגולה – יהדות רומניה

צילום משה אסולין
צילום משה אסולין

שיתוף

יהדות רומניה

 כקוראים נאמנים, אתם ודאי זוכרים את גיליון מספר 5 של 'במה', כשכתבנו על הקרפטים וסיקרנו את המסע ברומניה. הפעם נרחיב מעט על ההיסטוריה, ונראה את התמונה הכוללת של אם תרצו, נקרא לו המרחב היהודי הבלקני.

במה – מגזין תוכן
הרב ישראל פישר שליט”א

 

ערב גוט שאבעס קוראים אהובים, חזרתי אליכם עמוס רגשות מעורבים, מאז המסע האחרון, בו הלב נצבט כשרואים מה עלה בגורל קהילה שהתרחקה מדרך אבות. חשבתי שנכון לחזור ולבקר באותן גלויות שלמרות העוני הגשמי וקושי השעבוד, היו מקור גאווה על עמידה איתנה מפני פגעי הזמן ורוחות רעות שנשבו גם במקומן.

ניתן הפעם גיחה חוזרת לרומניה שאומנם רק חלקה בחבל הבלקן, אך השפעת תרבות הבלקן הגיעה גם לשם. כקוראים נאמנים, אתם ודאי זוכרים את גיליון מספר 5 של 'במה', כשכתבנו על הקרפטים וסיקרנו את המסע ברומניה. הפעם נרחיב מעט על ההיסטוריה, ונראה את התמונה הכוללת של אם תרצו, נקרא לו המרחב היהודי הבלקני.

 ***

הרפובליקה הרומנית יושבת בצפון-מזרח חצי האי הבלקני, ומיקומה הוא בדרום-מזרח אירופה.

רומניה גובלת עם אוקראינה בצפון, בדרום היא נפגשת עם סרביה ובולגריה לאורך נהר הדנובה ובדלתת הדנובה. במזרח היא גובלת עם מולדובה. בדרום מזרחה יש לרומניה רצועת חוף לאורך הים השחור. במערב חולקת גבול עם הונגריה. הצטרפותה של רומניה בתשס"ד לברית נאט"ו ושלש שנים אחר כך בתשס"ז לאיחוד האירופי, הפכו אותה לאטרקטיבית עבור המטייל המערבי. אנו נתמקד בעיקר בהיבט היהודי.

רומניה היא אוחזת הכתר והשם של ממלכת רומא, ומכאן נגזר שמה. ג'תתס"ו הייתה שנה מכרעת בהתפשטות הרומאים באירופה, כשכבשו את דאקיה באותה עת, והיא הייתה ראשיתה של רומניה העכשווית, לא לפני שחוותה במהלך כמעט 2000 שנה מאז תהפוכות לרוב.

אזור זה שידע תהפוכות מדיניות לרוב ובמהלך הדורות הועבר מיד ליד של שליטי האזור שנלחמו בו ללא הרף, וכך גם יהדותם של תושבי החבל הבלקני הזה, ידעו עליות ומורדות לרוב, הן בהיבט הגשמי, שהיו נתונים תקופת לפריחה ושגשוג, כשמיד אחריה באה תקופה של חושך וגלות וגזירות קשות.

ידוע לנו על תקופה בשנת ד'קנ"ז בה היו הרומאים ערבים לביטחונם של יהודי רומניה, שחוו שגשוג גשמי ניכר. 400 שנה לערך מאוחר יותר ישנן עדויות ששבט הכוזרים מוצאם ותחילת שלטונם היה ברומניה, בשנת ד'תק"נ לערך בה השלטון והדת הרשמית הייתה הדת היהודית.

***

היווצרות הנסיכויות הנוצריות, בשלב מאוחר יותר, היה הגורם העיקרי לכך שמצב היהודים החל להיות בכי רע, החלו לסבול רדיפות משכניהם עד כיבוש השטח על-ידי האימפריה העות'מאנית בשנת ה' סוף שנות הר' ותחילת שנות הש'.

הטורקים, למרבה הפלא, בתקופה זו, הקלו על היהודים, מה שהביא לגלי הגירה לרומניה זה החל ביהודים שגורשו מספרד, כלל גם את פליטי גזירות ת"ח ות"ט מאוקראינה הסמוכה.

בשנת ה'ש"נ אנחנו כבר מוצאים כמה קהילות ברומניה, מאתיים וחמישים שנה לאחר מכן בשנת ה'ת"ר התקיימו ריכוזים יהודים בערים בקאו, גאלאץ ורומאן.

בתקופת הנסיכות של השליט וסילה לופו המולדובי ששלט ברומניה, זכו היהודים לעדנה ואפילו עושר רב, עד להופעת הקוזאקים הארורים על במת ההיסטוריה בשנת ה'תר"ח. הקוזקים החלו להתקדם לעבר פולניה במלחמתם ורצונם לכבוש עוד שטחים, בדרכם תוך כדי צעדת הלוחמים, הם שדדו, עינו ורצחו את יהודי העיירות הרומניות באלפים, הי"ד.  כך היה בהמשך כשהקוזקים הגיעו לעיר יאשי וטבחו ביהודי רומניה באכזריות נוראית.

 ***

פרק עצוב וקשה בתולדות יהדות אירופה היה עניין עלילות הדם הידועות לשמצה, שפגע גם ביהדות רומניה. עלילת הדם הראשונה התרחשה במחוז נאמץ, כאשר בערב פסח של שנת ה'ת"ע הגיע יהודי מומר שעזר להעביר גופת ילד שנרצח על-ידי נוצרים לחצר בית כנסת.

היהודים הואשמו ברציחת הילד לצרכי אפיית מצות, כשלמחרת, כנקמה של הנוצרים נרצחו חמישה יהודים ורבים אחרים נפגעו ובתי היהודים נבזזו. ראשי הקהל הושלכו לכלא בעינויים. לקח זמן עד שעסקני הקהילה שהייתה להם השפעה על השליט דימיטריה קנטמיר מעיר המחוז יאשי, הצליחו לשכנעו באמיתות טענתם שזאת עלילת דם, ניאותו לחקירת אמת. על-פי הוראת הנסיך, נפתחה חקירה ובזכותה הוחלט על שחרור הכלואים, תפיסת האשמים הנוצריים המעלילים וענישתם כדין.

***

 

נדלג לתקופת איחוד נסיכות מולדובה ונסיכות ולאכיה באוניה פרסונלית (אוּניה פרסונלית היא מערכת יחסים בין שתי ישויות או יותר במשפט הבינלאומי, הנחשבות למדינות שונות וריבוניות, אשר, לפי חוקיהן, אותו האדם עומד בראשן, בעוד גבולותיהן, חוקיהן והאינטרסים שלהן נותרים שונים). תחת אלכסנדרו יואן קוזה ולאחר מכן תחת קרול הראשון, מלך רומניה, יצר ישות מדינית חדשה בשם רומניה. האיחוד הזה הוביל גם לאיחוד בין יהדות נסיכות מולדובה ובין יהדות ולאכיה ומאוחר יותר, עם התרחבות גבולות רומניה, נכללו ביהדות רומניה גם יהדות טרנסילבניה, כולל מרמורש ובאנאט, יהדות בוקובינה ויהדות בסרביה.

בשלב זה, בשנת ה'תרל"ח, כבר מדובר בקהילה יהודית הכוללת מאות אלפי יהודים (270,000) ומהווה ריכוז משמעותי באירופה. הפרעות, חוקים אנטישמיים (מעל 200 חוקים נגד יהודים) שמטרתם להציק לפגוע ולהקשות על היהודי באשר הוא יהודי, הביאו לגלי הגירה משמעותיים של יהודי רומניה לארצות הברית וארץ ישראל.

 

***

בין מלחמת העולם הראשונה והשניה, האוכלוסיה היהודית הרומנית צמחה למספרים של 700,000 אלף נפשות עד שבשנת ה'תר"צ, שנים ספורות לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, מנתה קהילת יהודי רומניה כ-760,000 נפשות. בפרוץ המלחמה, כעשור לאחר מכן, נרשמו 850,000 יהודים ברומניה. כדי להבין את ממדי החורבן, די שנציין שלאחריה נותרו פחות מ-400,000 יהודים.

מפאת קוצר המקום, נסכם את תקופות השלטון הרומני תחת מטריות שונות – תוך דילוג מודע על תקופות ארוכות – נמצא ונגלה בהם את הדווקאי היהודי הנצחי, הדווקאי העיקש והפתלתל שנאחז במסורת לא בתנאי נוחות, אדרבא, מתוך חשכת יוון נגלתה לעיני המתבונן המנורה הטהורה, מסירות נפש של ממש לקיום חיי תורה ומסורה.

***

כאמור, במגזין 'במה' מספר 5, הזכרנו את התפשטות להבת אש התורה והחסידות ביהדות שידעה רגעי שמחה, אך רגעי מדווה וצער לרוב, מתוכה התפשטה יהדות שנצורה ושמורה וממשיכה להפיץ אור קדושה בעולמנו.

בימינו אנו חווים את ההתעוררות האיטית של היהדות המפוארת שהייתה בערבות רומניה, ופה ושם ניתן לראות ניצנים ראשונים של חיים יהודים המנסים לפכות, מנסים להניע הליכים ארוכי טווח של חיים יהודיים. ישנן חסידויות מפוארות שמוצאן מרומניה. בארץ פועל כיום איגוד רבני יוצאי רומניה, בראשותו של הגאון הצדיק רבי יואל טוביאס שליט"א, רב ואב"ד שיכון ו' בני ברק.

כרגע, נותר למבקר בחבל ארץ זו, להתרפק על עיירותיה היהודיות ולהתפלל בציוני קברי אבות, אך קשה מאוד להתנהל מבחינה תיירותית כשרותית באזור, ומומלץ להביא והצטייד באוכל מראש.

 

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: