נחת יהודי – מי כאן לא שומע…

שיתוף

מי כאן לא שומע…

 "ואתה תצוה" – כבר בתחילה הפרשה יש לנו לימוד עצום. מה הפירוש, "ואתה תצוה"? אדם שרוצה לצוות על אנשים אחרים לעשות דברים או לא לעשות, קודם צריך לראות מה קורה איתך אישית. "ואתה" – אחרי שנראה מה אתך, מה אתה צריך להיות, אתה יכול לצוות על אחרים. כמו שכתוב, "לעולם יהא אדם – ירא שמים", קודם כל אתה.

במה – מגזין תוכן
הרב מיכאל לסרי שליט"א

כך גם לגבי הילדים שלנו. אנו אומרים בבוקר בתפילה, "ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו", כשאתה אומר, "ונהיה אנחנו", צריך לעצור קצת, קודם כל תהיה אתה מה שאתה צריך להיות, ואחר כך, "וצאצאינו וצאצאי צאצאינו". לפני הכל זו הדוגמא האישית, תחפש את עצמך.

***

אחד בא לרופא ואומר לו: אשתי חירשת. שואל אותו הרופא, מאיזה מרחק היא לא שומעת? הוא אומר לו, עוד לא מדדתי.

אמר לו הרופא, כשהיא שוטפת כלים, תעמוד במרחק ארבעה מטרים ותקרא לה: "רבקה, מה עשית לאכול היום?", לא ענתה? תתקרב צעד. תשאל עוד פעם. לא ענתה? תן צעד. וכך עד שתשמע.

עשה כך הבן אדם, נעמד במרחק ארבעה מטרים ושאל, היא לא ענתה, התקדם צעד. שאל עוד פעם, היא לא ענתה, נתן עוד צעד, עד שהגיע כמעט לאוזן. היא מסתובבת ואומרת לו: "ארבעה פעמים אמרתי לך: מרק, מרק, מרק, מרק!"… מתברר שהוא בעצם לא שומע…

אתה בא לתקן מישהו אחר, קודם כל "ואתה", מה קורה איתך, הדוגמא האישית היא הכי חשובה בבית, בקרב הילדים, במקום הלימוד ובעבודה. רק לאחר מכן אתה יכול לצוות לאחרים.

 ***

לפעמים אמא אומרת לילדים: אם תשקר, יש לי פלפל חריף, אני יסובב לך אותו בתוך הפה… היא אמרה זאת כשהיא רגועה, המזגן דלוק. למה לא…

מה קורה יום אחד כשהיא מגיעה מהדרך, אין מזגן, חם, והטלפון מחייג. אין לה כח לענות טלפון, היא מסוגלת לומר לילד שלה, תאמר שאמא לא בבית. הוא מרים את הטלפן ואומר: "אמא אמרה שהיא לא בבית"… אותה אחת מעבר לקו אומרת לו, "תעשה טובה, אם אתה ליד אמא, תשאל אותה באמת מתי היא תהיה בבית"…

או כשהיא לוקחת אותו לשוק, בזבזה את כל הכסף, לא שמה לב ונשאר כסף לנסיעה באוטובוס רק בשבילה. היא אומרת לילד: "עולים לאוטובוס ואל תגיד שאתה בן שש, תאמר שאתה בן חמש".

עולים, הנהג רואה לפניו ילד גדול ומפותח. הוא שואל אותו, "בן כמה אתה?", הילד עונה, "בן חמש". – "מתי תהיה בן שש?" – "כשאני ארד מהאוטובוס"…

דוגמא אישית, בזה הכי צריך להיזהר.

למה ביהדות הילדים גדלים בצורה טובה ב"ה? משום שמה שהאבא מצווה, גם הילד מצווה. לא רק אני, שאומר לו, רק אתה תשמור שבת ותניח תפילין ואני לא. יש כאלה שאומרים, אתה אסור לך, והוא מפנים שיש כאן איפה ואיפה. ילד שקולט שגם אתה מצווה וגם אני מצווה, שנינו עושים רצון ד', זו גם דוגמא אישית, גם חינוך טוב וגם שמחה גדולה.

שתהיה לכולם שבת שלום ומבורכת.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: