נחת יהודי – חידוש שיהפוך לכם את סעודת הפורים

שיתוף

חידוש שיהפוך לכם את סעודת הפורים

במה – מגזין תוכן
הרב מיכאל לסרי שליט"א

 

דבר ראשון הוא על "איש יהודי היה בשושן הבירה". כידוע, איש יהודי היה בשושן הבירה ושמו מרדכי בן יאיר בן שימעי בן קיש איש ימיני. הפסוק מתחיל ב'איש יהודי', כלומר, הוא משבט יהודה ומסיים ב'איש ימיני', כלומר, הוא משבט בנימין.

הגמרא מיד מרגישה זאת ושואלת: תחליט, משבט יהודה, או שבט בנימין? אחת התשובות בגמרא, כי אמו משבט יהודה ואביו משבט בנימין.

קוראים יקרים, אני רוצה שאת החידוש הזה תאמרו בסעודת פורים, זה יהפוך את כל הסעודה לסעודה אחרת לגמרי.

כאן נשאלת שאלה, איך הגמרא מתרצת שאמו משבט יהודה, הרי מעולם לא ראינו בתורה שמייחסים אדם אחרי אמו! כתוב בפסוק, "למשפחותם לבית אבותם", כשמזכירים אמא מיד הגמרא שואלת למה ומדוע ויש לזה הסברים. מה רוצים לומר לנו כאן?

מורי ורבותי, ידוע שהמדרש אומר שעמלק נופל רק בידי בניה של רחל, רק הם יכולים על שבט עמלק. מדוע? מאין הגיע עמלק? לאימו של עמלק קראו תמנעת, היא הייתה בת מלכים, עזבה את כל המלכות שלה ובאה להתחבר לעם ישראל.

הלכה ליעקב, הוא לא קיבל אותה. הלכה לעשיו, אמר לה, אני כבר נשוי, מה את רוצה להתחתן איתי? יש לי את מחלת בת ישמעאל, חולה כל היום. בושמת מבשמת כל היום, אין לי כוחות. מה את רוצה? שאלה, יש לך בן? כן, קוראים לו אליפז.

הלכה לאליפז, אמרה, אני רוצה להתחבר לראש של אברהם ואתם מזרעו של אברהם, אני רוצה להיות אשתך. אמר, אני כבר נשוי. אמרה לו, אני מוכנה להיות אישה שניה ולכן היא הייתה פילגש של אליפז. זאת אומרת, אמר הקב"ה, כזו מסירות נפש, היא מוכנה להתחבר לעם ישראל. נכון, היא הלכה לצד הרע, אבל היא רוצה להתחבר לעם ישראל, נולד לה בן שאף אחד לא יכול עליו, בן חסין, עמלק, שאף אחד לא יכול עליו, רק אם תבוא אמא שיש לה זכויות ומסירות נפש כמו תמנע, הילדים שלה ינצחו, וזאת הייתה רחל אמנו.

רחל יכלה להיות אישה ראשונה של יעקב, אבל היא ויתרה על המקום שלה והייתה מוכנה להיות האישה השנייה. אמר הקב"ה, רק הבנים שלך יוכלו לנצח!

זה נקרא מלחמה בזכות אם, אבל יש גם זכות אב. זכות אב זאת אומרת, מי שלא פגע בכיבוד הורים, הוא יכול לנצח את עשיו. למה? כי עשיו לא פגע בכיבוד הורים שלו. כל השבטים פגמו בכבודו של יעקב, אמרו לו, "הכר נא כתונת בנך ויתאבל על בנו ימים רבים", זאת אומרת הם פגמו מלבד בנימין ויוסף. יוסף הנמכר ובנימין לא היה במכירה, רק הם יכולים, יש להם זכות אב לנצח את בניו של עשיו. אם כן, נגד עמלק יכולים להיות רק בנימין או יוסף, בניה של רחל.

יהודה לעומתם, יכול להילחם נגד כל אומות העולם, יעקב נתן לו את החברא קדישא. אומר הזוהר, "ידך בעורף אויבך", מי שהולך להילחם עם אומות העולם זה יהודה, אבל יהודה אינו יכול להילחם לעולם עם עמלק. מצד שני, יוסף ובנימין יכולים להילחם רק עם עמלק, אין להם זכות להילחם נגד אומות העולם. זו התמונה, מורי ורבותי.

 

***

 

כעת תשימו לב על כל המלחמות שהיו לאורך ההיסטוריה. באים להילחם עם עמלק, "ויבוא עמלק וילחם עם ישראל ברפידים". משה רבינו לא יכול להילחם, אבל הרי משה נלחם נגד עוג מלך הבשן, מלכים גדולים. לא-לא, על עמלק הוא לא יכול. הוא הולך ליהושע שהיה משבט אפרים ואומר לו "בחר נא לנו אנשים", כלומר, תסתכל אם הם משבט בנימין או יוסף, רק הם יכולים להחליש את עמלק, ולכן "ויחלוש יהושע את עמלק". שאול המלך נלחם נגד עמלק, מדוע? משום שהוא משבט בנימין, רק הם יכולים.

מרדכי ואסתר הם משבט בנימין, לכן נלחמו נגד עמלק. לעתיד לבוא חייב להיות משיח בן יוסף שילחם נגד עמלק ואחר כך משיח בן דוד שילחם נגד שאר אומות העולם, אבל חייבים קודם כל את משיח בן יוסף. אם כן, "מכתם לדוד בהצותו את ארם נהריים ואת ארם צובה ויך יואב את אדום", דוד המלך הולך להילחם אבל "ויך יואב את אדום", מה קרה? אדום זה עמלק, דוד לא יכול עליהם. זאת הנקודה.

 

***

 

עכשיו נסתכל דבר מדהים: מהיכן יצא המן? למה המן כל כך אינו מפחד מעם ישראל, מי נתן לו את הכוחות האלה?

היה הגג מלך עמלק שהוא נשאר יחידי מעמלק. שאול השאיר רק אותו, כל שאר העמלקים זכרים ונקבות מתו. עמלק התפלל בכלא להקב"ה, רק למחרת בא שאול והרגו. בלילה הוא התפלל לד' ואמר, מה אתה רוצה למחות אותי מהעולם?

הקב"ה שומע תפילות כל פה, שלח לו שפחה מאומות העולם והיא התעברה ממנו ונולד המן. אם כן, אביו של המן היה הגג – עמלק, אמא שלו היא מאומות העולם. לכן למחרת "וילך הגג מעדנות", למה הוא הלך מעודן? כי השאיר זרע בעולם, אין לו בעיה.

יוצא דבר מדהים: המן לא מפחד ואומר, אם יבואו להילחם איתי משבט בנימין ויוסף הם לא יכולים עלי, אמא שלי היא אומות העולם, ואם יבוא להילחם איתי מיהודה הם לא יכולים עלי בגלל שאני מעמלק, ושבט יהודה אינו יכול להילחם נגדו. אמי ואבי מורכבים משני חלקים, אף אחד לא יכול עלי.

 

***

 

מורי ורבותי, תראו  מה זה התכנון של מגילת אסתר, לגלות את מה שמוסתר. אמר הקב"ה, כדי להצליח על המן אני חייב להביא את מרדכי שאמא שלו משבט יהודה כנגד אמא של המן שהיא מאומות העולם, ואביו מבנימין כנגד אבא של המן שהוא מזרע עמלק, לכן רק מרדכי יכול לנצח אותי.

המן לא פחד, אבל מרדכי מורכב משני חלקים שרק הם יכולים להילחם עימו, לכן אמו משבט יהודה ואביו משבט בנימין, רק כך אפשר להילחם נגד עמלק! דבר מדהים.

 

***

 

שאלו אותי, כבוד הרב, למה אוכלים אוזני המן משולשים? למה לא צורה אחרת?

הדבר פשוט. ידוע בגמרא שאסור לאכול בשר שנתעלם מן העין, אבל הגמרא אומרת שהתנאים והאמוראים היו שולחים הביתה בשר עם תלתא קרנתא, בשר משולש, ואז אשתו יודעת שהבשר הזה לא התעלם מן העין ואפשר לאכלו, כיון שיש לו סימן תלתא קרנתא משולש.

יוצא עכשיו שהמן כיוון שתלו אותו מעל העץ עשרים אמות וידוע שמעל עשרים אמות לא שולטת העין. אם כן, המן נקרא בשר שנתעלם מן העין, כיוון שהוא מעל חמישים אמה… אם כן, איך אפשר לאכול? לכן אוכלים אוזני המן תלתא קרנתא, שאז אף שהבשר נתעלם מן העין אפשר לאכלו כיון שתלתא קרנתא המשולש כן אפשר לאכול…

שבת שלום לכולם.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: