נחת יהודי – המרדף של העשיר אחרי הקבצן התמים…

צילום משה אסולין
צילום משה אסולין

שיתוף

המרדף של העשיר אחרי הקבצן התמים…

פרשת תרומה זו פרשה מאוד מאוד מיוחדת, מדהימה, מקסימה. יש אנשים קמצנים שספר התורה שלהם פסול, משום שאין להם את פרשת תרומה…

במה – מגזין תוכן
הרב מיכאל לסרי שליט”א

 

אני רוצה לומר לכל הקוראים הנכבדים, הנושא של תרומה בעם ישראל, להוציא כסף מהכיס, מדוע זה נקרא תרומה? יש הרבה שמות, צדקה וכו', מדוע תרומה? מלשון התרוממות.

אדם בדרך כלל נולד שתמיד נותנים לו ומביאים לו והכל שלו. בן אדם כדי לתת ולהוציא מעצמו הוא חייב להתרומם. לא יתכן שאדם ייתן תרומה בלא שיתרומם. משום שאדם נולד, הגוף שלו בדיוק כמו בהמה. בהמה רוצה רק לקחת, אין מצב של נתינה. כדי לתת מעצמי לאחרים חייב להיות במצב של התרוממות.

יש אחד שצריך לרומם ראותו, יש אחד שצריך להרים אותו, יש אחד שצריך לדבר איתו ויש אחד שמדבר לבד. כפי שה"אור החיים" הקדוש כותב על שני סוגים של אנשים: יש אחד "אשר ישאנו ליבו", ויש אחד "אשר ידבנו ליבו". שואל ה"אור החיים" הקדוש, מה ההבדל ביניהם?

"אשר ידבנו ליבו" זהו אדם שדבר ראשון עורך חשבון כמה כסף יש לי, כמה יש בבנק, ולפי זה נותן. "אשר ישאנו ליבו" אינו עורך חשבון כמה יש לו וכמה אין לו. צריך לתת, הוא נותן. אחר כך הוא עושה חשבון מה יש לו ומה אין לו. קודם כל הלב שלו נושא אותו, מרים אותו, מרומם אותו שקודם כל הוא נותן.

 

***

 

יש הרבה סוגים של נותנים. סיפור שאירע פעם באחת הישיבות הגדולות, היה חסר כסף. החלו לדבר ביניהם שצריכים כסף לישיבה, עוד חודש חייבים שבישיבה יהיו מאה אלף דולר. אחרת, אוי ואבוי. איך משיגים מאה אלף דולר?

הם מדברים ביניהם שאולי יסגרו את הישיבה. היה שם אחד תמים, יושב ולומד, כל כולו שקוע בתורה ושומע שמדברים לסגור את הישיבה. הוא שאל מה קרה? אמרו, אין כסף לישיבה. אמר להם, מה הבעיה? תיסעו לחו"ל. אמרו לו, כבר סחטנו את כולם. אמר, אני מוכן לנסוע אם לישיבה כל כך קשה. אמרו לו, אתה יודע איך אפשר לאסוף תרומות? אמר להם, מה אכפת לכם? יהודים הם אנשים שמתרוממים, אני אבקש מהם.

ראש הישיבה ראה את התמימות שלו ואמר, רק מכאלה תמימים יכולה לבוא הישועה. כמו שכתוב בפסוק, "אל תבטחו בנדיבים, בבן אדם שאין לו תשועה". אחד המפרשים מסביר שיש לקרא כך: "שאין לו – תשועה" אדם שאין לו, דווקא ממנו תצא הישועה.

אמרו בישיבה, יאללה, שולחים אותו…

שלחו אותו לחו"ל, הוא מגיע ומברר היכן מתאספים כל המשולחים. ישב שם עם כל ראשי הישיבות. שאלו אותו, מה אתה עושה כאן?

אמר להם, אני באתי לאסוף תוך חודש מאה אלף דולר. התחילו לצחוק עליו… אמרו, זה נותן 18 דולר, זה 36 דולר. אתה מדבר על סכום אגדי. הוא ביקש לראות את הרשימה, רואה את השמות, על אחד מהם אמרו לו: זה מבקש לא לבוא אליו. יש לו כלבים בחצר, הוא יהודי, אבל הוא קמצן.

אמר, מה? הוא לא מתבייש? יהודי לא מתרומם? לאן הוא שומר את הכסף, לקבר? תמחקו את כולם, אני הולך רק אליו!

התמים הזה הלך רק לאדם הזה.

הגיע אליו הביתה, דופק בדלת, שומע את הכלבים נובחים, דופק, עושה לכלבים 'קישטא', הוא חושב שהם חתולים… שם כל כלב, ד' ישמור.

בעל הבית הסתכל מהחלוק שלו במרפסת, הוא רואה יהודי עם פראק ארוך וכל הכיס שלו מלא בעודפים, עומד בשיפוע ודופק בדלת.

הוא אומר לעצמו בכעס, מה, לא אמרו לו לא לבוא לכאן? הוא לא מתבייש?

רץ למטה, פתח את הדלת ואומר: לא אמרו לך לא לבוא לכאן? מה באת לכאן, אני קמצן, לא נותן כסף!

 

***

 

ההוא יודע שיהודי צריך להתרומם, איך הוא ירים אותו עכשיו?

אמר לו, תשמע, לא באתי בכלל-בכלל בשביל כסף, באתי רק להודיע לך הודעה מאחד מגדולי עולם בירושלים שהכסף שיש לך בכספות וכל הכספים שיש לך במניות ובכל המקומות בבנקים, יישארו לך ולזרעך אחריך מעתה ועד עולם!

מי שלא יודע, העשירים המבוגרים לא ישנים בלילה. יש להם מיליונים וראשם מלא דאגות, מי יודע, אולי הילדים לא ידעו להשתמש כראוי בכספים, ופתאום הוא מודיע לו כעת שהכספים שיש לו יישארו אחריו. כל מה שהוא מפחד בלילות.

– מי אמר לך את זה? תוהה העשיר.

– זה הגיע מירושלים.

– רק תגיד מי אמר לך.

– לא אומר.

ונמלט.

העשיר רץ אחריו, זה רץ וזה רץ אחריו. עשירים רוצים לדעת כל דבר, כל דבר הם רוצים לדעת. לאן אתה רץ? הוא צועק לו, והוא מחזיר לו: שום דבר, והוא ממשיך לרוץ אחריו לפני שייעלם.

פתאום כל העיר החלה לרוץ, רואים את העשיר עם החלוק רץ אחרי איזה עני… באחד הכיכרות תפס אותו העשיר, הם התיישבו ואמר לו: רק תגיד לי, מי אמר לך את זה?

אמר לו התמים, תשמע, הישיבה זקוקה עכשיו למאה אלף דולר, אם אתה מביא את הכסף אני מגלה לך. אם לא – לא.

העשיר לא מוכן. זה הרבה כסף.

אמר לו, אדוני, אתה מתרומם, תביא את הכסף ואני מגלה לך.

הלך העשיר, הביא את הכסף מהבית ואמר, עכשיו תגיד לי.

ההוא הכניס את הכסף עמוק בכיסים וגם תפר אותם ליתר ביטחון, ואמר לו: תגיד לי, אדוני העשיר. אם היה נופל לך מאה אלף דולר בתוך פח של זבל, היית מרים את הכסף?

מה פתאום, הזדעק העשיר. אני אשפיל את עצמי להרים מאה אלף דולר מתוך הפח? שיישארו שם וילכו לחירייה אחר כך.

אמר לו העני, אתה יודע מי העשיר הכי הגדול בעולם? הקב"ה, "לי הכסף ולי הזהב אמר ד'", ונפל להקב"ה כמה גרושים אצל פח אחד כמוך… אתה חושב שהקב"ה ישפיל עצמו להכניס את ידו לפח כדי להוציא ממך את המיליונים שלך? מה פתאום, יישאר לך ולזרעיך אחריך מעתה ועד עולם…

 

***

 

צרכים לרומם את האדם. תרומה מלשון להתרומם. אם האדם תקוע היכן שתקוע, הוא לא יתרומם, משום שהוא רק רוצה לדאוג לעצמו.

הקב"ה יזכה אותנו תמיד להיות מן הנותנים ומן המתרוממים, אמן כן יהי רצון.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: