נחת יהודי – דעת תורה

צילום: משה אסולין
צילום: משה אסולין

שיתוף

דעת תורה

במה – מגזין תוכן
הרב מיכאל לסרי שליט”א

פרשת כי תשא מביאה את כל הנושא של חטא העגל. צריכים לדעת שלא יהיו טעויות איך מסתכלים רוב הראשונים על העניין הזה של חטא העגל.

אנשים חושבים שבחטא העגל היה עבודה זרה ולא יודעים שעם ישראל חיפש תחליף למשה רבינו. "וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר ויקהלו אל אהרון ואמרו לאהרן קום עשה לנו אלוקים אשר ילכו לפנינו, כי זה האיש משה אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו".

כלומר, עם ישראל לא מחפשים תחליף להקב"ה, הם אומרים, עשה לנו אלוקים מלשון מנהיג, אנחנו רוצים מנהיג במקום משה, כי "זה האיש משה אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו", ואז הם מבקשים מאהרן שיעשה להם דבר כזה, והיו להם חשבונות, הם ראו לפי המרכבה בשמים שיש שם דמויות, הם ראו דמות אדם ואחר כך דמות שור, אחר כך אריה ונשר, והבינו שאלה הדמויות שהולכות להנהיג את עם ישראל.

משה רבינו זו הדמות הראשונה, דמות האדם שנמצאת בכיסא, אחר כך זו דמות שור, אז מי שצריך להנהיג הבא בתור זה שור, הם היו בקיאים בכל הנושא של הקבלה והכל בסדר גמור. יש רק בעיה אחת: הם לא התייעצו עם דעת תורה.

תתייעצו, תשאלו. אתה רוצה לעשות משהו? צריך להתייעץ, לשאול. אם אתה עושה את זה מעצמך זה נובע מגאווה פנימית.

לכן כל הבעיה של חטא העגל זו הייתה גאווה. אנחנו רוצים לעשות מנהיג משלנו, אנחנו רוצים להביא אותו, אנחנו רוצים לעשות אותו, וזה אנשים עושים חשבונות על הקב"ה.

לכן במשכן כתוב עליו כל הזמן, "כאשר ציווה השם את משה…", להראות שהמשכן בא לכפר על חטא העגל ששם הם עשו מה שרצו. לומר לך, תשמע, הכל היה מציווי של הקב"ה, כפי שציווה את משה.

 

***

 

היה פעם מלך שתמיד השתבח על אחד מעבדיו וכל מלך שהיה בא אליו היה אומר: "אתה רואה את העבד הזה, אין כמוהו נאמן!"

אחד המלכים אמר לו: שלח אותו אלי ואני אראה לך שהוא לא כל כך נאמן. אמר לו המלך, אין בעיה.

חלפו מספר שבועות, המלך קורא לאותו עבד נאמן ואומר לו: תקשיב, אתה הולך למלך שמתגורר בעיר השנייה ואני מזהיר אותך אזהרה: אתה לא מוריד את המעיל מעליך ויהי מה!

הגיע למדינה השכנה, כולם מקבלים אותו בכבוד גדול, ואז אחד הפקידים אומר: אדוני המלך, שלחו לנו אדם מאוד חשוב מהמדינה השכנה, אבל נאמר את האמת, לא יכלו לשלוח אדם יותר נורמאלי? שלחו אדם עם גיבנת גדולה.

העבד מסתכל על עצמו ואומר: אין לי גיבנת.

הפקיד אומר לו, "כן-כן, אני יודע שאתה מכסה את זה, יש לך מעיל טוב, מכירים את העניין הזה".

העבד מתעקש: "אין לי גיבנת!" הפקיד טוען נמרצות שיש לו, ואז החל ויכוח בממלכה: יש לו גיבנת, או אין לו גיבנת?…

אומר לו המלך: "תוריד את המעיל ונראה אם יש לך גיבנת".

אמר העבד: "מה פתאום, אני לא מוריד את המעיל".

המלך אמר, "אני מביא למדינה שלך מאה אלף דולר אם תוריד את המעיל". העבד מסרב. אמר המלך, "אתה יודע מה? אני שם עשרה מיליון דולרים, תוריד את המעיל ותפסיקו את הוויכוחים כאן".

העבד שמע את גודל הסכום וערך חשבון: המדינה שלו נמצאת בגירעון, אם יביא את הכסף הזה למדינה זו תהיה אחת ההצלחות הכי גדולות שלו בשליחות. אמנם המלך אמר לא להוריד את המעיל, אבל המלך לא ידע שיש כאן שני כאלה טיפשים שמוכנים לתת עשרה מיליון דולר כדי להוריד את המעיל. את זה הוא לא ידע.

הוריד את המעיל, אמרו לו, אתה צודק, הביאו לו עשרה מיליון דולר במזוודה והוא חזר למדינה.

המלך שומע שהעבד חזר ועשה את אחד הדברים המדהימים של חייו, הוא סגר את כל הגירעון של המדינה. המלך מבסוט, קיבל אותו ושאל אותו מה היה, איך עשית את זה. סיפר לו העבד על מה שאירע והמלך התעלף.

אחרי שהעירו אותו, שאלו את המלך, למה התעלפת?

"למה?" אמר בזעם, "התערבתי עם המלך ההוא על עשרים מיליון דולר שלא תוריד את המעיל".

אנשים עושים חשבונות עם הקב"ה. אסור לעשות חשבונות! חטא העגל אומר לנו, שכל החטא היה בגלל שאנשים עשו חשבונות. מי שעושה חשבונות עם הקב"ה, צריך לדעת שהוא עושה עגל. אבל מי שהולך תמים תהיה עם ד' אלוקיך, יש גדולי ישראל, שואלים אותם בכל דבר, אזי הוא ישכון לבטח.

שבת שלום לכולם.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: