נחת יהודי – גילוי עצום

שיתוף

גילוי עצום

אף אדם בעולם לא היה מסכים שישעבדו אותו ואת בניו ארבע מאות שנה בשביל שיקבלו בסוף כמה חתיכות כסף וזהב. אפילו אם ימלאו חמורים לובים בארגזי זהב וכסף. הרכוש חייב להיות נצחי, חזק ורוחני

במה – מגזין תוכן
הרב מיכאל לסרי שליט”א

פרשת השבוע מתחילה בפסוק, "בא אל פרעה כי אני הכבדתי את ליבו". ידוע בלשון הקודש מהי משמעות המילה 'פרעה': גילוי. כמו פריעת חוב.
אדם שמלווה מחבירו אלף שקל ותופס את הכסף ביד, החושים של האדם אומרים לו: הכסף הזה שייך לנו.
השכל יודע שהכסף הזה לא שייך לו, הוא שייך לשני. מתי יתגלה לחושים שבעצם הכסף לא שלנו, כשמחזירים את הכסף בחזרה. זה נקרא לפרוע חוב לגלות. החושים מגלים מה שהשכל ידע.
• • •
הקב"ה אמר לאברהם אבינו, שני דברים אני מבטיח לך: ארבע מאות שנה שיעבוד, ויצאו ברכוש גדול.
רכוש גדול לא יתכן כסף וזהב. אף אדם בעולם לא היה מסכים שישעבדו אותו ואת בניו ארבע מאות שנה בשביל שיקבלו בסוף כמה חתיכות כסף זהב. אפילו אם ימלאו חמורים לובים בארגזי זהב וכסף. הרכוש חייב להיות נצחי, חזק ורוחני.
עם ישראל קיבל גם את השעבוד וגם את הרכוש הגדול, וכדי לפרוע את זה צריך להגיע אחד בשם פרעה, רק הוא מתאים שעם ישראל יכנס אליו ולאחר מכן יתגלה מי זה עם ישראל.
הגילוי של עם ישראל נקרא פרעה.
בעצם, כל הנושא של פרעה הינו כדי לגלות את אלוקים בעולם.
למה פרעה מגלה את אלוקים בעולם? כשהעולם נברא היו עשרה מאמרות בהם נברא העולם. פתאום העולם גילה את אלוקים, דרך עשרה המאמרות.
אט-אט באו הדורות והשכיחו זאת.
בא אדם הראשון, אכל מעץ הדעת. בא קין, הרג את הבל. בא דור אנוש, היו עובדי עבודה זרה. בא המבול בגלל התאוות ושטף את כל העולם. בא דור הפלגה. לאחר מכן סדום ועמורה.
לאחר מכן כל הטומאה התרכזה במצרים. כלומר, העולם הלך והשכיח את עשרה מאמרות שעימם ברא את העולם.
בא הקב"ה ואמר, פרעה זה גילוי, אתה תגלה איך העולם נברא מחדש, אתה תגלה את הגילוי הגדול הזה שאלוקים דואג לכל הבריאה כולה.
• • •
עם ישראל בפרשה הזו יצא ממצרים ולכן הקב"ה אומר לו: בא אל פרעה. לאן תבוא? לפירעון, בא תראה איך אני פורע את אותו חוב שהיה אצל אברהם אבינו, עכשיו פורעים אותו, עם ישאל מתגלה בעולם, כל הגילוי של אלוקים בעולם היה דרך פרעה.
רבי יהודה הלוי, מגדולי עולם, שואל שאלה עצומה מאוד: כתוב, "אנוכי ד' אלוקיך אשר הוצאתיך מ… מצרים". למה הקב"ה לא כתב: "אנוכי ד' אלוקיך אשר בראתי שמים וארץ"? למה דווקא יציאת מצרים?
משום שכאשר הקב"ה ברא את העולם היה גילוי גדול של עשרה מאמרות, אבל החכמה היא שעשרה מאמרות הללו מתגלות באמצע
ההיסטוריה. הקב"ה לא ברא את העולם והלך. הקב"ה ברא את העולם וממשיך להשגיח בו.
בהשגחה הזו וההכרה של עשר המכות, היה גילוי באמצע ההיסטוריה שהקב"ה ממשיך להנהיג את העולם, בא להוציא גוי מקרב גוי. זה גילוי עצום ומדהים, וזה נעשה דרך פרעה, לכן קוראים לו פרעה.
"בא אל פרעה", בא תראה איך פורעים חובות עכשיו, איך עם ישראל יוצא מהכח לפועל. זו יציאת מצרים, זו הפרשה שלנו. לכן החודש הזה לכם ראש חדשים, דווקא בפרשה שלנו, אתם העם החדש, אלוקים מחדש את עולמו, הכל רואים בצורה ברורה וחד משמעית, לכן בא אל פרעה ותראה את הדבר הגדול איך אני מוציא את עם ישראל ומחזיר את החוב הזה לאברהם אבינו.
שבת שלום.

אולי יעניין אותך גם

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: