מחשבה והשקפה – פרעה, לוט, הנילוס והמכות

זריחה - צילום משה אסולין
זריחה - צילום משה אסולין

שיתוף

פרעה, לוט, הנילוס והמכות

פרעה אינו טוען שלא שמע על ד'. אומר הוא, "לא ידעתי את ד'", ידיעה משמעותה חבור. איני מחובר אליו, איני קשור אליו. ומדוע פרעה ראה עצמו פטור מלהיות קשור לד'?

במה – מגזין תוכן
הרב מרדכי נויגרשל שליט”א

המכה הראשונה שהוכו המצרים הייתה ביאור, המים הפכו לדם. אמרו חז"ל, אין הקב"ה נפרע מאומה אלא אם כן נפרע מאלוהיה תחילה (רש"י שמות פרק ד' פס' ט) המצרים עבדו ליאור ועבדו למימיו.
מה משמעות הדבר שעבדו ליאור?
לוט ההולך עם אברהם, הלך בעקבותיו דודו בכל הניסיונות, נפרד מארצו וממולדתו ומבית אביו, ממש כמו אברהם. והיה עד לרעב שקידם את פניהם ב"ארץ המובטחת" ולא התערערה אמונתו, ממש כמו אברהם! יחד ירדו למצרים ולוט היה עד ושותף להילקח שרה לבית פרעה.
כל הניסיונות האלה עמדו לאברהם להיבחר לאבי האומה הישראלית מקבלי התורה. ואילו לוט?
בשובם לארץ ישראל נפרד מעל דודו בגלל דברים של מה בכך, ובוחר בככר הירדן… בסדום ועמורה… מאיגרא רמה של בית צדיק הדור לבירא עמיקתא של רשעי העולם… מה כל כך מצא חן בעיניו בסדום עד שהסיר את הלוט מעל לבו? נאמר, כי בראותו את כיכר הירדן ראה כי "כולה משקה" והיא כגן ד' כארץ מצרים…", צורתה של סדום הזכירה לו את מצרים. מתגעגע היה לצורת החיים שראה במצרים…
באו ללוט ואמרו לו: היתכן? מביתו של אברהם הישר לסדום? "ואנשי סדום רעים וחטאים לד' מאד"? אבל ללוט זה כלל לא מפריע…
מה עבר על לוט?

• • •

לוט הלך עם אברהם משום שהאמין שדרך זו תביא לו הרבה ברכה. אברהם הטיף לו יומם ולילה שהדרך להצלחה עוברת במסלול של עבודת ד', אם יפנה אל ד' ויעשה רצונו, ד' יספק לו כל צרכיו, "אם שמוע תשמעו אל מצוותי ונתתי גשמיכם בעתם…", וכך נהג. איש לא יכול היה להבחין כי יש הבדל גדול בין סיבת הליכתו של אברהם וסיבת הליכתו של לוט.
אברהם עמד בניסיונות כי כך ציוה ד' וזה היה רצונו, ואילו אצל לוט היה זה מתכון להצלחה… ואז הגיע למצרים… שם ראה איכות חיים, כביכול, אחרת. האנשים סרוחים על מיטותיהם והמים זורמים לשדותיהם תמידים כסדרם מן הנילוס ותעלות ההשקיה המצורפות לו. כיון שכל הקשר שלו לאברהם ולאלוקיו היה כדי לזכות בשפע המובטח למקיימי המצוות ועתה ראה אנשים הזוכים לשפע ממילא, גם בלי קשר לאלוקים, אמר לוט בלבו: בתנאים כאלה אין צורך להיות קשורים להקב"ה ומוגבלים להנהגות החביבות עליו.
מרגע זה איבד את שלוות הנפש וכל כולו היה עסוק בחיפושים אחר חיים דוגמת מה שראה במצרים.
כשנשא עיניו וראה את כיכר הירדן והיא "כולה משקה", מקום הנראה כ"ארץ מצרים", מיד בחר במקום זה, למרות שאנשיו רעים וחטאים מאד, כי מי צריך להיות קשור לבורא עולם אם יש לו מקום הדומה למצרים?
משה מגיע לפרעה ופרעה אומר לו, "לא ידעתי את ד' וגם את בני ישראל לא אשלח". פרעה אינו טוען שלא שמע על ד'. אומר הוא, "לא ידעתי את ד'", ידיעה משמעותה חבור. איני מחובר אליו, איני קשור אליו. ומדוע פרעה ראה עצמו פטור מלהיות קשור לד'? התשובה נמצאת בנילוס, ביאור, כמוהו כלוט, האמין שמי שאינו זקוק לגשמי שמים והשפע הכלכלי מובטח ומוזרם כל הזמן לפי תכנית קבועה וידועה מראש, אינו זקוק לקשר הזה עם ד'.

וכאן הגיעה תשובתו של הקב"ה.
הראשונים שנפגעו היו המים. היאור.
ובכך הסביר לו הבורא כי עליו לדעת את ד' וכי גם היאור בידו וכי ברכת היאור אינה מובנת מאליה. במכה הראשונה הראה לו הקב"ה שהזרמת המים מן היאור אינה מובנת מאליה.
ובמכה השניה הראה לו שאותו יאור שמביא ברכה, יכול בדבר ד' לגרום לנזקים עצומים, כך שעליו בכל מקרה "לדעת את ד'".

אולי יעניין אותך גם

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: