לב שומע – העצמה אישית

שיתוף

העצמה אישית

לכבוד חודש אדר, חודש השמחה, חשבתי לשתף הורים (ובני נוער) בעצות לחיזוק השמחה, העצמה והביטחון העצמי, שנבנו במהלך השנים יחד עם בחורים שפנו ל'לב שומע'. שהרי כשם שחודש ניסן, חודש האמונה, משאיר לנו רושם לשנה כולה, גם חודש אדר אמור להשאיר לנו לכל השנה שמחה בטחון וזקיפות קומה.

במה – מגזין תוכן
הרב אליאב מילר שליט"א
יו"ר ארגון "לב שומע

ראשית נבין, נזכור ונדע, שהרבה אנשים לא נולדים עם שמחת חיים ובטחון עצמי טבעיים. אלו תכונות שיכולות להיות נרכשות, שבמאמץ לא גדול תוכלו גם אתם ללמד את ילדיכם לרכוש אותם. אף לעצמכם זו יכולה להיות הזדמנות להפוך לאנשים שמחים ובטוחים יותר, זאת ע"י שנרכוש כמה כלים ונהפוך אותם להרגלי חיים.

זאת נדע, שכל אדם יכול להרגיש לפעמים חסר אונים ואפילו מיואש, בדרך כלל זה מגיע בזמנים מסוימים ואין שום סיבה לוותר, ולא לנסות לקנות הרגלים שיעזרו לנו לעבור תקופת אלו. עצם ההבנה שיש תקופות כאלו וזה נורמאלי, כבר עוזרת. כשנאמץ את הכלים הנוספים שנלמד, נוכל לצאת מחוזקים שמחים ובטוחים אף יותר.

  • אם תסתכלו טוב סביבכם, תמצאו שרבים מהסובבים אתכם שרויים פעמים רבות בקשיים ומחפשים דרכים להעצים ולחזק את עצמם. אלו יכולים להיות חברים קרובים או בני משפחה, גם הקרובים ביותר.

ההרגל הראשון שננסה לקנות הוא, לתת תמיכה לסובבים אותנו כל אחד לפי הצרכים שלו ולפי מצבו. לשהות איתם, לחוש ולשמוע את כאבם (לא חייבים לתת יעוץ ופתרון, בדרך כלל גם עדיף שלא), ובאותה מידה לאפשר להם לתמוך בכם ברגעים שקשה לכם. ההרגשה שאני עוזר לשני כשהוא צריך והוא איתי כשאני צריך, יוצרת תחושה חברית בריאה ומעצימה. ברגע שתתנו לאחרים, תחושו עד כמה זה מחבר ועד כמה זה נצרך ואין מה להתבייש בקושי.

 

  • תאמינו ותזכירו לעצמכם פעם אחר פעם שהקב"ה נתן לכם את היכולת לעשות ולהשיג את שאתם רוצים, עד שהתחושה הזו תהפוך לחלק בלתי נפרד מנקודת המבט שלכם על עצמכם ועל החיים. אם זה בזמן שאתם יוצאים לפגישה משמעותית, ממתינים לשיחה חשובה, מבחן, או ראיון וכל דבר שיכול להלחיץ. תמיד תאמרו לעצמכם "אני עושה רושם מצוין", "זה יעבוד ויצליח", "אני יודע מה אני צריך לעשות ואני עושה את זה טוב", וכדומה.

זה תמיד עובד, ככל שתאמרו זאת לעצמכם יותר בכוונה ובאמונה, זה יעבוד יותר טוב. אם תאמרו זאת, תאמינו, אם תאמינו זה יעבוד מצוין. תאמינו ש'אתם יכולים לעשות את מה אתם בוחרים לעשות'.

 

  • בני נוער בגיל הבגרות (ופעמים גם מבוגרים עם פחות ניסיון) רואים אנשים מסוימים או חברים בני גילם כמושלמים וללא חסרונות, דבר זה מערער את הביטחון העצמי. מכיוון שהאדם בעצמו, מכיר בעצמו שאינו מושלם, וממילה מתייאש.

עלינו לדעת שאף אחד לא מושלם, לא אנחנו, לא החברים והקולגות, גם לא זה שמקבל שבחים ללא הרף. כשנבחן את סביבתנו, נראה שלאף אדם אין חיים מושלמים. הרושם הראשוני היה שגוי. דבר זה ייתן לנו פרופורציות לחיים ויאפשר לנו להשלים עם חוסר השלמות והפגמים שבנו. ומצד שני, להכיר ולהעריך את המעלות שיש לנו, ובעיקר לדעת לעשות בהם שימוש נכון.

 

  • חיזוק הביטחון: עמידה יציבה שלכם היא סוג של הצהרה. עמידה בטוחה תשדר לעולם, כמו גם לעצמכם, מסר עוצמתי, חזק וטוב יותר. גם אם הביטחון העצמי שלכם לא בשמיים ברגע זה. אימוץ שפת גוף נכונה ובטוחה יכול בהחלט להחזירו לאיתנו. זה לא קשה במיוחד: עמדו יציב, ישרו את גבכם, הרימו את ראשכם מעלה, הסתכלו ישירות בעיניהם של בני שיחתכם והקפידו לחייך. זה לא רק יחזק אתכם, אלא גם יגרום לכם פסיכולוגית להרגיש טוב יותר.

 

  • קחו שליטה על עצמכם: כשאנחנו בלחץ או בפניקה, אנו נוטים באופן טבעי לדבר מהר יותר ולהפוך עצבניים וצווחניים. במקרים שכאלו, אנו עלולים לאבד מהר מאוד מהאמינות, מהרושם ומהדימוי שלנו בקרב בני שיחנו ואלו הצופים בנו. ולפעמים אף להרגיש חסרי אונים.

כיצד נוכל לתקן את הפגיעה הזאת, שעלולה להחליש אותנו מאוד? ראשית, עלינו ללמוד לשלוט על הדרך בה אנו מביעים את עצמנו, גם כאשר אנו נסחפים ברגשות. נעשה זאת רק אם מראש נסגל לעצמנו טון דיבור נמוך מעט מהרגיל, נשמור על קצב דיבור איטי ונתאים את מילותינו האחת לשנייה. באופן הזה, נשדר שליטה ואחר הפעולות החיצוניות נמשכות הלבבות, ברגע שנרגיש שהדבר בשליטתנו זה ישיב ויחזק לנו את הביטחון העצמי.

 

  • תתרגלו להודות ולהכיר טובה לקב"ה ולשְׁלִיחָיו האנשים קרובים והרחוקים, להודות על הדברים הקטנים עד הגדולים ביותר ולא לקבל את הדברים כמובנים מאליהם. ברגע שתתחילו להתבונן ולהיזכר מידי יום ביומו בדברים הטובים שיש לכם ותכירו טובה לסובבים אתכם, זה יזכיר לכם את הצד הטוב והיפה של החיים. כדאי אף לכתוב את הדברים במכתב קצר, הדברים הללו יחזקו ויעצימו אתכם, נתינה יוצרת קשרים טובים בין אנשים, הערכה ואכפתיות הדדית.

 

  • לסיום: שמחה וצחוק. אחרי כל מה שנאמר, כדי באמת להעצים ולחזק את עצמכם ואת תחושתכם, אתם צריכים לעשות פעולה אחת פשוטה ונעימה: לצחוק. הצחוק וההומור יעזרו לכם להתמודד טוב יותר עם כל מצב, אפילו הקשה ביותר.

ברור לנו שזה לא ממש פשוט לצחוק כשאתם עוברים תקופה סוערת וקשה, אבל אפילו גיחוך קטן, חיוך מוגנב וקריצה אל מישהו המחייך אליכם, יכולים לעשות את העבודה פלאים ולהוביל בסופו של דבר לצחוק מתגלגל ורועם, שיעצים אתכם באופן בלתי משוער.

 

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: