הבית היהודי – מגורים אצל ההורים

שיתוף

מגורים אצל ההורים

במה – מגזין תוכן
הרב אבנר קוואס שליט”א

תופעה נפוצה ישנה בדורנו. זוגות צעירים שמתחילים את דרכם כמעט ללא כסף, הולכים לגור אצל ההורים מספר חודשים או שנים עד שיתבססו קצת ואולי ירכשו דירה.
ובאמת, בצוק העיתים כשהפרנסה קשה ויוקר המחיה מאמיר, הפתרון הַמִּיָּדִי והקל זה לגור אצל ההורים, לפחות בהתחלה. לכולנו ברור שהמצב הזה לא בריא בכלל, לא לזוג ולא להורים המארחים. אין פרטיות, הזוגיות נעלמת וגם ההורים מתערבים, או מעבירים ביקורת. הדבר מפתה במיוחד כאשר להורים יש יחידת דיור צמודה לבית עם כניסה נפרדת ושם לכאורה יש יותר פרטיות.
אציג לפניכם שיחת טלפון, אחת מיני רבות בנושא זה:
שלום הרב, נשמע הקול בשפופרת. אני עומד להתחתן בעוד חודשיים, אמר הבחור.
מזל טוב, אמרתי.
יש לי התלבטות, הוא אמר, ואשמח לקבל הדרכה בעניין. ברוך ד' קנינו דירה והתחייבנו לשלם משכנתא של ₪2000 לחודש, וכבר עכשיו אנחנו מתחילים לשלם. בעוד חודשיים כשנתחתן נצטרך להיכנס לדירה בשכירות, שתעלה לנו עוד ₪3500 לחודש. למזלי להורי יש בית גדול, ובו שלוש קומות, כאשר הקומה התחתונה מושכרת בדרך כלל לאנשים זרים, ובדיוק בימים אלה מסתיימת השכירות.
חשבתי לעצמי, הוא אמר, במקום שנשלם שכירות של ₪3500 ועוד ₪2000 משכנתא שבזה אנחנו לא יכולים לעמוד, נגור אצל ההורים בשנה הראשונה עד שהבית שקנינו יהיה מוכן, ונחסוך גם את השכירות וגם את הארנונה, גז, מים, חשמל וכו'. והוא הוסיף: אבא שלי, דוחף לזה מאד, ומוכן לתת את היחידה הזו בשמחה.

מה הרב אומר? הוא שאל, כדאי או לא כדאי?

קוראים יקרים, מה דעתכם? מה צריך לענות לו? מצד אחד ההצעה מפתה מאד והגיונית, ומצד שני לגור בשנה ראשונה אצל ההורים?…

• • •

אמרתי לו: הדבר לא כדאי… מכמה סיבות:
ראשית – שנה ראשונה היא שנה לא קלה, זו שנה של התאחדות עם אשתך והתרגלות אליה. בשנה הראשונה יש לפעמים מעט ויכוחים ולא בריא שההורים ידעו על כך. חוץ מזה ההורים מרגישים מה קורה בבית, מתי היא קמה בבוקר, מתי אתם הולכים לישון ולא
תהיה לכם פרטיות.
שנית – כשהקבלן אומר שבעוד שנה תקבלו מפתחות, הכוונה שנתיים אם לא יותר, ועד אז יוכפלו המתחים והבעיות.
שלישית – אל תשכח שזה לא בית הוריה, אלא בית הוריך! והחמות והכלה בדרך כלל לא כל כך מסתדרות, ונמצאות במתח תמידי שיתווסף להרגשה של חוסר הפרטיות, ויפגע בשלום הבית.
אבל, הוא אמר, אנו לא יכולים לשלם גם שכירות וגם משכנתא באותו זמן…
אז הצעתי פתרון שיכול להתאים להרבה זוגות צעירים, ואמרתי לו: אבא שלך אוהב אותך ורוצה את טובתך, לא רק בהצעת פתרון מגורים, אלא גם בדאגה לזוגיות טובה שלך עם אשתך.
לכן, גש לאביך ותבקש ממנו, שאם הוא באמת רוצה את הצלחתכם, שישכיר את היחידה לאדם אחר, ויעביר לכם את כסף השכירות שהוא מקבל, ובכסף הזה תשכרו דירה במקום אחר.

• • •

קוראים יקרים, פתרון כזה אפשרי כשלהורים יש יחידת דיור להשכרה.
ומה עם הורים שאין להם יחידה כזו והילדים באים לגור בתוך ביתם? האם נכון לעשות זאת?
אחרי ששללנו מגורים ביחידת דיור נפרדת, הדבר פשוט וברור שלא רצוי לזוג לגור בתוך ביתם של ההורים ממש, כי שם הסיכוי לחיות בשלום מצטמצם ומאוד אינדיבידואלי.
לפני מספר שנים בא אלי זוג צעיר להתייעץ בנושא מגורים אצל ההורים. הם הבטיחו שהם יגורו אצל אמא שלו באופן זמני, עד שהם יקבלו מהקבלן את המפתח לדירה החדשה. למרות שאמרתי להם שהדבר לא רצוי וחרף כל ההסברים שלא כדאי לעשות זאת, הם
לא שמעו ולא הקשיבו.
באותה שנה הכלה הספיקה להסתכסך עם האמא והמשפחה שלו. התוצאה הייתה דרמטית, היום שבו הקבלן התקשר לומר להם לבוא לקבל את המפתח, היה יום נתינת הגט.
התוצאה: הבחור נשאר עם בית, אבל בלי אשה!
הדברים האלו נכונים גם כשהולכים לגור אצל הורי הכלה.
אז מה עושים? מה שכל הזוגות עושים. מצטמצמים, מחפשים עוד מקור הכנסה, ואפילו גרים בדירת חדר, ובלבד שיוכלו לבנות את חיי הנישואין שלהם בשנה הראשונה על יסודות חזקים ומוצקים, על אדני התורה ועבודת ד'.

אולי יעניין אותך גם

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: