איך מייצרים איכות אמיתי עם הילדים?

שיתוף

איך מייצרים איכות אמיתי עם הילדים?

מהו זמן איכות עם הילדים?

הרב אוריאל בלמס
מרצה ויועץ חינוכי

זמן איכות משפחתי, אינו עניין למשפחות מיוחסות. זמן זה הוא צורך חיוני ובסיסי בכל בית ובכל משפחה, בפרט בדור שלנו העמוס לעייפה בגורמים מסיחי דעת. ההורים הם מנהיגי הבית, ובידם הכוח לייצר זמן אישי בתוך המשפחה.

כולם זקוקים לזמן איכות. זמן נעים ונוח לחיזוק התקשורת הזוגית והמשפחתית. רגעים מתוקים אלו מהווים כעין תחנת דלק והטענת אנרגיה נפשית וסביבתית בתא הזוגי והמשפחתי.

מהו זמן איכות אמיתי עם הילדים, כיצד מייצרים אותו והאם קיימת דרך רצויה ליצירתו?

ראשית חשוב להבין את הצורך של זמן איכות ובעיקר שזה יהיה בתודעה של ההורים. כשמדובר על זמן איכות רצוי לשאוף שכל זמן עם הילד, עם הילדים, עם בן הזוג יהיה איכותי.

זמן איכות הורה- ילד: תפקידו להיות זמן מוגדר ואם אפשר, בהחלטה משותפת עם הילד- זמן שמחליטים עליו מראש, מעבר למפגשים מזדמנים יום יומיים. ראוי לתכנן מתי מתחיל ומסתיים. כמות הזמן פחות קריטית. מה שחשוב יותר זו הפניות והמכוונות למען הקשר ובניית היחסים ותוכן שיבוא בזמן המקודש.

הבה ונזכור ! עוגני הנפש של האדם מבוססים על זיכרונות וחוויות ילדות. יצירת זמן איכות מחזק את תחושת השייכות והדימוי העצמי.

זמן איכות הורים-ילדים: זמן זה מתחלק לשני חלקים:

הזמן השותף בבית- יצירת יחסים איכותיים בין בני המשפחה דרך פעילות יומיומית: הסעות לחוגים, חברים, הכנת שעורי הבית, ארוחות משותפות וזמן להתנדבות עם המשפחה יחד עם יחידת המתנדבים בעם.

זמן שמוקדש לכל המשפחה יחד בעשייה משותפת ומוסכמת על כל בני הבית- טיול, נסיעה, זמן יצירה, משחק, שיחות משפחתיות.

ברצוני להתייחס ולשים דגש על "זמן איכות הורה- ילד". ישנו בלבול שחוזר על עצמו לא פעם בנושא זה. לא תמיד, יודעים ההורים להבדיל בין זמן של "יחד" ל"זמן איכות".

כאשר הזמן נקבע מראש, מוגדר מבחינת הקצבת הזמן, כאשר הזמן מוקדש לעשייה, לשיתוף, לקבלה וליצירה יחדיו. הילד מכין את עצמו ומצפה לזמן זה, ישנה ציפייה ושיח על הזמן הזה- הזמן מקבל איכות.

היתרונות של זמן איכות עם הילדים.

חשוב מאוד למצוא זמן להיות עם כל ילד בנפרד, בנוסף לזמן האיכות המשפחתי המשותף.

מסר חשוב לילדים – ילד שהורה מפנה זמן כדי להיות איתו, מקבל מסר: אני אהוב, אני חשוב לאמא ואבא שמפנים זמן כדי להיות איתי, אני כנראה ראוי ושווה, אני מעניין אותם.

העלאת הביטחון העצמי – רגשות אלה תורמים לחיזוק הדימוי העצמי והביטחון של הילד והילד מרגיש רצוי בבית.

היכרות ושיתוף –זמן איכות עם הילדים יוצר מרחב נוח ופתוח לשיתוף והתייעצות וכך ההורה והילד לומדים להכיר זה את זה.

חיזוק והעמקת הקשר – הזמן המשותף מחזק את הקשר, משפר את מערכת היחסים בין הילד להורה, ולכן ילד ירצה לשתף יותר פעולה עם הורה שהיחסים איתו טובים. רמת החיכוכים בבית תפחת, וההורה יזכה ליותר שיתוף פעולה מצד הילד ולהבנה והכרה של הגבולות שהוא מציב.

 

הענקת תחושת חשיבות – באמצעות זמן איכות עם הילד, הילד מרגיש "שרואים אותו באמת", לעיתים ילדים בקליניקה מספרים לי על הרגשה של חוסר אכפתיות מצד ההורים שלהם, הם מתעניינים רק בציונים ובשיעורי הבית ומתלהבים בעיקר מהצלחות. "אמא לא שואלת אותי איך אני מרגיש, ואם כן היא לא ממש מחכה לתשובה, הכי חשוב עבורה זה איזה ציון קיבלתי". לעיתים הרצון של ההורים שילדיהם "יצליחו בחיים" משכיח מהם בדרך שמדובר על ילד שרוצה שיראו אותו לאורך הדרך עד שיגיע למקום שהם מייחלים לו. כשהורה מפנה זמן עבור הילד ולא מנסה לחנך בזמן הזה, אלא מתעניין באמת בילד, הילד מרגיש את זה. יחס חיובי זה תורם רבות בפיתוח שפה רגשית רחבה.

הפחתת מריבות בין אחים – כשיש יותר מילד אחד בבית, ובעיקר כשפער הגילאים קטן, קיימת תחרות בין האחים על תשומת הלב של ההורים, והילדים חשים שהם צריכים להילחם על המקום שלהם לפעמים בדרכים שליליות. כשילד יודע שיש זמן מוגדר בשבוע שהוא לא צריך להילחם כדי להיות קרוב לאמא או אבא כי הוא מקבל את זה מהם בלי לדרוש, הדבר מפחית את המתח סביב התחרות מול האחים האחרים, ויכול ליצור רגיעה או לפחות להפחית את המריבות או ההתנהגויות המפריעות

עצות פרקטיות לזמן איכות

כל דבר שהוא נעים וכיף לילד ולהורה. מותאם גיל וזמן.

גילאי 1-2 – לשיר לילד שירים, לקרוא סיפור, לדגדג אחד את השני, ללכת לגן שעשועים (אבל להיות עם הילד ולא לשבת על הספסל עם אמהות אחרות).

גילאי 3-6 – לבנות פאזלים, לעבוד בגינה ביחד, להכין עוגיות יחד, להמציא סיפורים, לקרוא סיפור, לצייר, לטייל, לפתח את מנעד הרגשות הבסיסי.

גילאי 6-12 – לעשות ספורט או הליכה ביחד, לבשל, ללמוד על הדברים שמעניינים אותו, לקרוא יחד ספר, לשוחח על יחסי חברה וכישורי חיים.

גילאי 12+ – לפתור תשבצים יחד, לדבר על נושאים שונים, שיתופים אישיים, להכין ארוחת ערב יחד, הכרת עולם המתבגרים.

הרעיון המרכזי הוא להיות יחד, לא משנה מה תבחרו לעשות.

כדאי להיות ערניים ולא "לראיין" את הילד "בזמן האיכות", אלה לשוחח עם הילד. לשתף אחד את השני תוך כדי שיחה שיתופית בגובה העיניים. אל תשתמשו בזמן האיכות כשעת חינוך, התחשבנות, והטפת מוסר. תשאירו את זה לשיחות אחרות.

הייתי ממליץ לקבוע את הזמן מראש ובכדי לא ליצור מתח בין בני המשפחה בבית- כדאי לשתף את המשפחה כולה בזמן המוקדש. להגיד בקול. כל בני המשפחה יכולים להיות חלק מהשפה הזו, זו שפה משפחתית.

בשיחה המשפחתית יכולים גם ההורים לשתף על הזמן איכות שלהם ביחד. הילדים מבינים כחלק משפה משפחתית שיש זמן משותף לכולם יחד ויש זמן לכל אחד לחוד. כאשר ההורים יצאו מן הבית יוכלו הילדים "לתפוס" את הצורך בזמן האיכות שלהם.

מה עושים אם ילד לא מוכן לשתף פעולה?

הרפו, שחררו ובדקו מה הילד זקוק באמת. לפעמים הוא תקוע באיזו שהיא חוויה שלילית ואינו מוכן להתקדם הלאה. פעמים שהילד רווי אכזבות וחושש מאכזבה נוספת. התאמה מדויקת לצרכי הילד בליווי תחושת כנות ורצון בקשר אישי איתו יכולים לסייע בריכוך ובהגמשה של הילד.

אחד הנושאים היותר בוערים בימי החופשה זו תעסוקת הילדים.

מה עושים?

אמא משעמם לי?

אמירות מוכרות וידועות שניתן למנוע ולצמצם על ידי הפעולות הבאות:

 

  1. תכנון מוקדם של מאגר הפעלות ופעילויות ותיאום ציפיות
  2. יצירתיות – זה שם המשחק. דרך יצירתיות ניתן להפעיל ילדים ללא הוצאות גבוהות ובשימוש בחומרים מתכלים וממוחזרים. כמו כן, ניתן לנצל את הזמן במשחקי חשיבה ויצירה זמינים. הכינו מראש את מלאי ההפעלות והתוכניות ועודדו את הילדים להפעיל את כוח הדמיון שלהם. חופש הוא זמן מצוין למימוש עצמי, תנו לילדים זמן מוגדר מראש להכנת הצגות, להקליט ולצלם את עצמם להתחפש ולרקוד ובעיקר לבטא את עצמם.
  3. פריסת היציאות והאטרקציות באופן הגיוני ושווה. ילדים זוכרים חוויות, פריסת החוויות לאורך החופש תגדיל את תחושת ההנאה.
  4. פעילות משפחתית- הכנת ארוחה משותפת, תחרויות אוכל ומוזיקה, משחקי היכרות וקלפים, הצגת יחיד, פיקניק בטבע ופעילויות גיבוש מותאמות. יצירת חנוכיות, חידונים, סבב צילום חנוכיות, השתתפות בהדלקות בביתם גדולי ישראל.
  5. שמחת הפרטים הקטנים. ילדים ואף מבוגרים נוטים לזלזל ולהתעלם מחוויות והנאות קטנות. נצלו את החופש להרחבת הזום על הראיה החיובית והיכולת ליהנות מחוויות זמינות קטנות ומתוקות.
  6. הורים הם לא לשכת התעסוקה, אל תחששו מרגעי שעמום של הילדים. במידה ופעלתם על פי הכללים הקודמים ועדיין יש רגעים פנויים ומשעממים, תנו לילדים להעסיק את עצמם ולהתמודד, כמובן תחת הפיקוח שלכם ובהכוונתכם.

התיאום מראש יסייע לכם למנוע אי נעימות וכעסים מיותרים מצד הילדים.


הכותב הרב אוריאל בלמס הינו יועץ חינוכי, מנחה הורים וקבוצות. בעל תואר A.M. מומחה למצבי חירום, משבר ואבדנות, ילדים ונוער בסיכון-זיהוי ואיתור, טיפול ומניעה בנשירה. תואר ראשון בחינוך, תואר שני בניהול מערכות חינוך. מאמן אישי ומוסמך NLP, מרצה מומחה לגיל ההתבגרות, חבר הנהלת איגוד ענ"ף

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: