יהדות בגולה – הכנות לפסח בגולה

זריחה - צילום משה אסולין
זריחה - צילום משה אסולין

שיתוף

הכנות לפסח בגולה

במה – מגזין תוכן
הרב ישראל פישר שליט"א

וגם: ביקור ב"חצר היהודים"

 

 

קוראים יקרים, נכבדים.

חשבתי שמהראוי למגזין חשוב זה שישמש כבמה אודות הנוהג שהשתרש, אשר תופס תאוצה, של הימלטות מהבית בימי הפסח, לחוג את החג מחוץ לבית. יש החוגגים בארץ, יש ה'מהדרין' לחוג בחוץ לארץ, הצד השווה שבהם הוא היתקלות במגוון אתגרים שבבית בדרך כלל אנו לא פוגשים בהם.

אינני חושב שאני ראוי להעז פנים ולהביע דעה על עצם היציאה מהבית, מהחממה המשפחתית לניכר, בדיוק בעת היאסף המקנה, בעת זמן של כנוס והגדת לבנך. לעיתים אני תוהה, האם יהיה יום ויזם ממולח יערוך רישום לליל הסדר על הנילוס?…

בסופו של יום, אתייחס רק לאתגר העומד בפני המטייל החרדי בימים אלו.

 

***

 

רוב בתי האוכל המסורתיים בגולה סוגרים שעריהם בימי הפסח, ואנו נותרים עם מקומות אליהם הוזמנו, ועוד מעט מזעיר של מסעדות שהוכשרו לפסח.

עניין נוסף שיתמודדו איתם היוצאים מהארץ, הוא דילוג פרשת אחרי מות, שבארץ ישראל יקראו בה בשבת אסרו חג פסח בכ"ב ניסן, בעוד בני חוץ לארץ יחוגו יום טוב שני, ויקראו אחרי מות רק בכ"ט ניסן.

פתרון פשוט אם נמצאים עשרה בני ארץ ישראל במקום הנופש, יקראו בציבור את הפרשה הארץ ישראלית, אך דא עקא לא תמיד ישנם עשרה מבני הארץ.

נושא מעניין נוסף שמתמודדים עימו בני חו"ל, הוא איסור 'חדש'. שוב, רצוי להיות קשובים לעניין ולהיוועץ עם ועדי הכשרות המקומיים.

חמץ שעבר עליו הפסח, הוא עניין פרובלמטי במקום שהשווקים למכירה אינם כה גדולים, ויש הסתמכות על הפסד מרובה, לעיתים – נאמר בעדינות – יותר מדי…

מכירת חמץ לנכרי, לעומת זאת, בחו"ל, הרבה יותר קל ופשוט, והקהילות מתודרכות בעניין ומורגלים בכך.

 

***

 

טיולים בחול המועד. פרק ששווה כתבה נפרדת בכלל, ואודות טיולי חו"ל בפרט. יוצאת לה משפחה משגרת היום יום, מועמסת על רכב לא מוכר, סומכת על הנס ועל איוון האיום שהרכב תקין, ופתאום מסתבר שיש אי אלו בעיות מוטוריות, ובעיקרן חוסר שליטה של הנהג המיומן על סובארו ולא כל כך על אופל 6 הילוכים…

מדובר בסכנת נפשות, בהתנהגות שמבלי משים גובה מדי חג, קרבנות בנפש, רח"ל, שהיו יכולים, וחייבים להימנע. 'וְנִשְׁמַרְתֶּם… לְנַפְשֹׁתֵיכֶם' הוא ציווי שמחייב.

השהות בבית נכרי וענייני בדיקת חמץ וביעור חמץ על הנכס הנשאר בארץ, מוטב שתיעשה הכנה מראש לפני הנסיעה ולהישמע להוראות והנחיות הרב שליט"א בעניין ולא להמתין לרגע האחרון. הרגע האחרון אינו נר בדיקה.

אך כלום בלא אתר קסום אי אפשר… נעלה פה סיפור על ההפתעות באי קטן ונידח.

אי בן אי, כך מוגדר האי הקטן סנטה אנטיוכו, המחובר אל האי היותר גדול, סרדיניה.

בסרדיניה מתייחסים אליו כאל "חור נידח". נכון, ניחשתם, גם לחור נידח זה הגיעו היהודים… יותר מ- 500 שנה חלפו מאז החלת האינקוויזיציה על האי, תושביו היהודים נטמעו כולם בין הנוצרים המקומיים. מעט מאוד ידוע על העבר היהודי שהיה באי. למעשה עד היום העבר ההיסטורי היהודי לא נחקר לעומק.

הביקור שלנו באי, העלה לא מעט ממצאים מהעבר היהודי. מסתבר כי יש מי שמנסה להסתיר, לטשטש ואף להעלים ממצאים מהעבר היהודי (על כך נרחיב אי"ה בהזדמנות אחרת).

 

***

 

המשמעות הנכונה של גסטרונומיה הוא מחקר העוסק ביחסי הגומלין שבין מזון לתרבות. משכך, הוא מהווה נדבך חשוב בחקר האנתרופולוגיה (מדע העוסק בחקר ההתנהגות האנושית בהקשר התרבותי חברתי, ועוד משתנים קבועים) במיוחד כשהמדובר ביהודים.

דן מלכי, היהודי היחיד החי באי הקטן והנידח הזה, היה לנו לעזר רב. הוא שוטט איתנו בסמטאות הצרות, בין מבני לבנים בני מאות שנים. הזמן היה בין פורים לפסח, ההפתעה הייתה גדולה.

סמוך לשכונה העתיקה הנקראת עד היום לקורטי איברי – חצר היהודים, בתוך בית מאפה מודרני, אנחנו מוצאים לחמים עונתיים בלשון המקומיים. לחמים מיוחדים הנמכרים בעונה שבין פורים לפסח. אחד מהם עגול, הנמכר כשהוא חצוי, נראה ממש כמו מצת עבודת יד.

שאר הלחמים העונתיים, כמו עוגיות הדומות לאזני המן, נקראים בפי המקומיים – לחמים יהודיים… מי אמר שגסטרונומיה לא קשורה לאנתרופולוגיה?! כאן המקום להוקיר ולהכיר תודה לרעי היקר ר' יצחק כרמלי, חוקר תפוצות ישראל, על עזרתו וידיעותיו שאנו הקוראים כולם מרוויחים ממנו בשמחה.

 

***

 

עוד נקודה שכדאי לעורר עליה בתקופה זו של השנה, הפעם מההיבט והניסיון רב השנים כמתנדב בארגוני ההצלה בארץ ישראל.

חומרי הניקיון העזים המצויים בשוק, הם אויבי הלכלוך, אך גם אויבי הילדים. לא מעט מהאסונות הכבדים שטיפלנו בהם ברבות השנים, היו כתוצאה מהיחשפות הזאטוטים לחומרי הניקיון המסקרנים, לצבעם ומרקמם שגירה את דמיון הילדות והם בקשו לבדוק את זה כדרכם של תינוקות בהכנסה לפה, רח"ל.

מוטל עלינו כהורים, להשגיח בהשגחה מרובה ומוקפדת, להרחיק מידיהם הסקרניות את חומרי הניקוי החומצתיים והמעכלים, ולהרחיקם מהסכנה. זאת גם ההזדמנות לא להקל ראש בילד בן 6-7 שמסתובב מסביב למדורת ביעור החמץ ונחשף לסכנות איומות.

לא נשאיר ולו לרגע את הילדים ללא השגחה בימים אלו.

בברכת גוט שאבעס והכנות מבורכות לחג הפסח שיהיה כשר ושמח.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: