יהדות בגולה – בשבילי הונגריה

שיתוף

בשבילי הונגריה

 

במה – מגזין תוכן
הרב ישראל פישר שליט"א

ושוב נפגשים אנו קוראים יקרים, סוקרים יחדיו קהילות נפלאות ששגשגו בהם חיי תורה, יהדות הגולה שמסירות הנפש לקיום תורה ומצוות – לעיתים בתנאים שקשה לנו דור תפנוקים, להכיל עד כמה הייתה מסירות נפשם של אבותינו – החזיקה אותם. כשנעמיק ונתבונן באותה מסירות, נבין ונשכיל, שהיא המחזיקה אותנו כיום, כנושאי הלפיד, כשאבוקת שרשרת הדורות מאירה את חשכת הגלות, תפילתנו שגורה על פינו, ולירושלים עירך ברחמים תשוב… לסדר העבודה בדביר ביתך.

אני מניח שהספקתם להכיר את סוד קסם המסעות שאנו חווים, את המבט האחר, הנובע מיניקת שורשי בבית אבא, בתלמוד התורה, המשכם בהיכלי התורה, את האבחנה בין העיקר לטפל, בין העלינו לשבח שלא עשנו כגויי הארצות, ואת הקנאה בלומדי ותופשי ארון ברית השם.

המסע האחרון, המעבר במדינות הבלטיות, הנסיעות הארוכות בנופיה השוממים של ארצות החורבן, באותן דרכים שתושביה היהודיים הוגלו ממנה באכזריות בלתי נתפשת, אל עבר גורל ידוע ונחרץ, כשחרב הצורר על גרונם בעודם זועקים בשירה את קבלת עול מלכות שמים ומקדשים את גופם בסילודים כשהמגלב מונף לעברם. חרש חרש פסעתי, כשחריקת נעלי בשבילי מולדת בית אבי ואמי, נשמע למרחוק, שאון העולה ממעמקים שאין להם סוף, יתגדל ויתקדש שמיה רבא.

חשוב לי להבהיר את הנקודה הזאת שוב ושוב. אני  מאמין שאי אפשר ואסור ליהודי לטייל בשלוות נפש ברחובותיה הקסומים של בודפשט, בשבילי נופיה הקסומים של וינה, בסקירת העין את יופייה של ונציה, התרפקות שיט נהרות בדנובה. מותר וחובה לטייל עם קדושת הזיכרון.

 

***

 

לפני קרוב לשני עשורים, יצא לי במהלך עבודתי ללוות בני נוער שלא זכו לקרבת אלוקים, ששמירת מצוות נגזלה מהווייתם, במסעם למחנות ההשמדה בפולין.

אותם בני נוער עברו הכנה למסע מטעם משרד החינוך, סמינר מתמשך של הכרת הרקע לביקורם.    הייתי משוכנע שהמסע ישנה בהם איזה שהוא שינוי, קיוויתי וכה ייחלתי לראות איזה ניצוץ יהודי שילחש וילבה את נשמתם. קיוויתי ואכזבתי נפשי. מסע שכה רבות התכוננו אליו, הפך באחת לטיול. טיול שלווה במאפיינים שליליים של בני נוער המרגישים דרור ופריקת עול, רח"ל. הבנתי והשכלתי, שגם שואה איומה כשהיא נלמדת במשקפיים חילוניות, תישאר חולין. אף קודש לא ידבק בה.

לעומת זאת יצא לי ללוות קבוצת שומרי מצוות, והמסע היה מסע תשובה מהדהד מקצה העולם לסופו, הקדיש דרבנן שנשאג בהר האפר, יתגדל ויתקדש שמיה רבא שקיבל מובן ועומק מצמרר, ליוו עוד הרבה זמן את נפשם הסוערת של משתתפי המסע. קבלות טובות אישיות וכלליות שקיבלו כולם ללא יוצא מן הכלל, הבהירו לי שעבורם, המסע נשאר מסע, וככזה, דבק בהם הקודש, הם זכו לקדש שם שמים בהתנהגותם, בהתנהלותם.

הסתובבתי השבוע ברחובותיה היפיפיים של אחת מעריה היפות של אירופה, שפתי רוחשות תפילה, שהרגש היהודי יישאר עמי, שאזכה להעבירו נכון לקוראי מגזין 'במה' היקרים ואהובים לפני המקום. עכשיו, כשההכנה הובהרה, נצא לראות את חמודותיה של בודפשט.

 

***

 

המטבע לשימוש בהונגריה, הוא הפורינט, מטבע מהחלשים באיחוד האירופאי, ריבוי האפסים בשטרות והצבעים הדומים להפליא של השטרות בעלי ערכים שונים, עלול בנקל להטעות תיירים, כשלצערנו, לא מעט נופלים במלכודות התיירים/לרמאויות של ספקי שירות ומפסידים כסף רב.

טיפ. העצה הנכונה: כשאתה נזקק לשלוף שטר גדול (למשל 20,000 פורינט), נופף בו מול עיני נותן השרות, שלא יהיה בידיו המתלאה, לטעון כי נתת שטר נמוך.

טיפ. לא להשתמש בשרותי הכספומט הפזורים בעיר (ATM) רק בכספומט הבנקים, שערי ההמרה והעמלה לכל משיכת כספים עלולה להגיע למחיר של מעל 100 שקלים.

טיפ. המרת כספים. מומלץ אצל האירני בכתובת kirali utca 3,  או בהמשך הרחוב אצל הסורי.

טיפ. מסעדה כשרה למהדרין – חנה (HANNA) יש כניסה ברחוב Kazinczy utca מס' 31, ויש כניסה נוספת מ Dob utca 35.

טיפ. חנות מכולת כשרה למהדרין כולל חנות למוצרי בשר ונקניק מעולים נמצאת בכתובת של המסעדה ברחוב Dob u 35.

טיפ. סים. ניתן לרכוש במגוון חנויות בעיר, ממליץ על חברת Vodafon.  עלות סים עם 5 ג'יגה הינה כ-4,500 פורינט (60 שקלים). חובה להצטייד בדרכון בעת רכישת הסים (צילום דרכון לא יעיל).

טיפ. תחבורה ציבורית. הדרך הנכונה היעילה והנוחה להתנהל בבודפשט, רשת פזורה היטב, יעילה זמינה ונעימה לשימוש. המדריך המלא לשימוש במטרו https//bit.ly/2tHS8bj

טיפ. קניות. קניון ארקד Arkad , קניון Arena  פלאזה וקניון ווסט אנד.

 

***

 

בניין הפרלמנט ההונגרי, נמצא ב-Budapest, Kossuth Lajos tér 1-3, 1055 בגדה המזרחית של הדנובה, בכיכר לאיוש קושוט בניין מרשים בגודלו ובייחודו יוצא הדופן, נראה למרחקים גם בעת שנצא לשוט על הדנובה.

בניין הפרלמנט ההונגרי משמש כיום כמקום מושבה של האספה הלאומית ההונגרית, בעוד הפרלמנט עצמו שוכן בפשט.

מדובר כאמור במבנה בולט מאוד, מהווה יעד תיירותי של ממש. מדובר במבנה הגדול ביותר בהונגריה מאפיין אותו הכיפה הנאו-גותית בגובה 96 מטר במרכזו.

המקום פתוח למבקרים מדי יום בשעות 08:00-18:00 (למעט יום א' שנסגר בשעה 16:00) ביקור מודרך בשלל שפות, כולל בעברית. מומלץ בהחלט.

למגיעים בשבוע הבא לבודפשט, לתשומת לב: ביום ו' ח' אדר ב' (15.03.2019 למניינם) הוא יום המהפכה בבודפשט, הרבה חנויות וקניונים יהיו סגורים, המוזיאון הלאומי, המוזיאון הצבאי בטירת בודה יהיו פתוחים ללא עלות

המהפכה בבודפשט היא בעצם המרד ההונגרי שהיה מרידה עממית נגד השפעתה של ברית המועצות, נגד שליטתה בהונגריה, שאירעה בחודשים אוקטובר ונובמבר בשנת תשט"ז. כידוע,  המרד דוכא באופן ברוטאלי על-ידי כוחות הצבא האדום. כאשר 2,500 הונגרים וכ-700 חיילים סובייטים נהרגו, אלפים נוספים נפצעו, וכ-250,000 הונגרים עזבו את המדינה כפליטים. המרד היווה קו פרשת מים ביחסם של קומוניסטים במערב אל המשטר הסובייטי, וכן נקודת מפנה ביחסיה של ברית המועצות עם מדינות החסות שלה בגוש המזרחי.

 

***

 

ארמון בודה הוא ארמון המלוכה ההיסטורי של מלכי הונגריה. בעבר נקרא גם הארמון המלכותי והטירה המלכותית. הארמון בנוי בקצה הדרומי של גבעת הטירה בבודפשט כשמצפונו שוכן אזור או רובע הטירה הידוע בסמטאותיו, בנייניו מימי-הביניים, העת החדשה המוקדמת ומתחילת התק"ס. כתובת האתר: Budapest, Szent György tér 2, 1014.

באסטיון הדייגים הוא באסטיון בסגנון נאו-גותי ונאו-קלאסי, הממוקם סביב כנסיית מתיאש, בגבעת הטירה בבודפשט שבבודה. הוא תוכנן ונבנה בין השנים התקנ"ה – התרס"ג, לפי התוכניות של פרידיש שולק. בין השנים התש"ז-התש"ח, ניהל בנו של שולק, יאנוש שולק, את פרויקט השיקום והשחזור של המבנה, לאחר שכמעט נהרס לחלוטין במלחמת העולם השנייה. המקום מהווה מצפור מרהיב על העיר פשט, מומלץ לבקר בו בלילות בהירים.

כתובת: Budapest, Szentháromság tér

כיכר הגיבורים היא כיכר גדולה בבודפשט המודרנית, בלב פּשְט, צידה המזרחי, המישורי של העיר.  בנית הכיכר היא של קשת בחצי-עיגול ("סהר"), במרכזה עמוד זיכרון הקרוי "אנדרטת המילניום", בקשת מוצבים פסליהם של אישים מ-1000 שנות ההיסטוריה של הונגריה, מול הקשת נמצאת הכניסה הראשית של הפארק העירוני של בודפשט ומשני צידי הכיכר נמצאים מבנים בעלי חזית דומה, המוזיאון לאמנות יפה והיכל האמנות.

הכיכר שימשה לכינוסים המוניים. הכינוס הגדול ביותר האחרון בכיכר היה בי"ג סיון תשמ"ט, כאשר קהל של 250,000 איש כיבד את ארונו של אימרה נוג', ממנהיגי המרד ההונגרי של תשט"ו, שהוצא להורג על-ידי השלטון הסובייטי בתשי"ח.

 

יחד עם שדרת אנדראשי החוצות את העיר ומובילות לכיכר (מגדת הדנובה לערך), נכללת הכיכר באתר המורשת העולמית של בודפשט. כתובת: Budapest, Hősök tere, 1146

 

***

 

גשר השלשלאות סצ'ני, הוא גשר תלוי על נהר הדנובה בלב בודפשט. הגשר היה גשר הקבע הראשון שחיבר בין שני חלקיה, בודה ופשט. הגשר נבנה בין השנים התקצ"ט-התר"ט ביוזמת הברון אישטוון סצ'ני, תוכנן על-ידי האדריכל הבריטי ויליאם טירני קלארק, והוקם על-ידי המהנדס הסקוטי אדם קלארק. הגשר, העשוי מיצקת, נבנה באנגליה בחלקים שהובלו וחוברו בהונגריה. רוחבו 15.8 מטרים, אורכו כ-375 מטרים. תאריך הפתיחה בהתר"ט. כתובת Budapest, Széchenyi Lánchíd, 1051.

גבעת הטירה בבודפשט היא גבעה בבודה, אחד מסמליה ואתר מורשת עולמית. בגובה של כ-60 מטרים מעל הדנובה, היוותה הגבעה לאורך ההיסטוריה עמדה אסטרטגית טובה, היא הייתה הבסיס למתיישבים המדיארים הראשונים, בה הקים בלה הרביעי, מלך הונגריה את מבצרו ומתיאש הוניאדי פיתח בה את עיר בירתו. הגבעה כוללת את ארמון המלוכה, את באסטיון הדייגים ואת כנסיית מתיאש, מראש הגבעה נשקף נופה של פשט, המשתרעת ממול.

טיול מהנה ופורה, וגוט שאבעס קוראי היקרים.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: