גאונות בחינוך ◆ בעקבות תפילת מנחה האבודה

שיתוף

גאונות בחינוך * בעקבות תפילת מנחה האבודה

סיפור מפעים ומרגש שכולו חינוך וטוהר, ממרן הסבא מסלבודקה זיע"א, שהשבוע חל יום הסתלקותו הצ"ב, ותלמידיו הגאונים האדירים רבי יחיאל יעקב ויינברג זיע"א בעל "שרידי אש" ורבי נפתלי אמסטרדם זיע"א, כפי שהובא על ידי מרן הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א, גדול מנחילי תורתו של מרן הסבא מסלבודקה זיע"א לדורינו היתום, כפי ששמע מהגאון הגדול רבי יצחק קוליץ זצ"ל, רבה של ירושלים, אשר שמע זאת מבעל המעשה * מתוך רב המכר "סברי מרנן" חלק א'

 

סיפור זה נוגע לאחד מגדולי הדור הקודם ובכל פעם חזרתי ושאלתי, האם אותו אדם שהוא בעצמו סיפר לו את הסיפור הזה, מרשה לספר את שמו, ואמר: "שאלתי אותו, ואמר לי, 'מצווה לומר זאת  בשמו, כדי שהדברים יהיו אוטנטיים'".

המעשה אירע עם הגאון הגדול רבי יחיאל יעקב ויינברג זצ"ל, בעל "שרידי אש", הוא עבר את נפתולי מאורעות השואה והיה גאון גדול מאוד. בשעתו היה אחד מבכירי ישיבת סלבודקה.

וכך אמר לי הרב קוליץ זצ"ל, כפי שרבי יחיאל יעקב ויינברג זצ"ל, עצמו סיפר לו: הייתי בחור צעיר, בן שבע עשרה – שמונה עשרה, ובסלבודקה באותן שנים היו אריות, הוא פירט את שמות חבריו, הגאון הגדול רבי יעקב קמיצנקי זצ"ל, הגאון הגדול רבי ראובן גרוזובסקי זצ"ל, ועוד, ולמדתי בהתמדה גדולה מאוד.

ב"ה, כך אמר, הקב"ה חנן אותי בכישרונות והרגשתי שאני עושה שטייגען מיום ליום, מתעלה מיום ליום. פעם אחת, מרוב התמדה ומרוב השתקעות, לא שמתי לב שהיום התחלף בלילה בשעה, בפעמים שהימים קצרים יותר, ולא התפללתי מנחה.

זה כאב לי, הפסדתי מנחה!

מה עושים כשכואב? הולכים ל"אלטער".

תשמעו קצת, רבותיי, מה זה מחנך.

-הוא ניגש לאלטער: "יש לי בעיה".

-מה הבעיה?

-"ב"ה, אני לומד בהתמדה, ב"ה, הקב"ה גם לא עזב חסדו ממני ונתן לי ראש על הכתפיים".

-נו, אז מה הבעיה?

-"אבל פעם אחת, אמנם ברוב זה שהייתי שקוע, לא הרגשתי שעובר היום. פתאום אני מוצא עצמי בלילה, מבלי שהתפללתי מנחה, וזה כואב לי מאוד! מה עושים?"

-אומר לו הסבא: "תחזור לסטנדר שלך".

 

***

 

אמר רבי יחיאל יעקב ויינברג לרב קוליץ, כששמעתי את זה לא הבנתי. אני אומר לו שלא התפללתי מנחה, והוא אומר לי, תחזור לסטנדר. מה פירוש הדבר? לא אכפת לו? הוא לא מאמין לי? הוא לא מתחשב איתי? אין לו מה להגיד? אבל האלטער אמר, חזרתי לסטנדר, ישבתי ללמוד.

 

***

 

כעבור שבועיים, או שלושה, אני רואה מרחוק את הדמות של האלטער באחת הפינות מצביעה באצבע אלי. פירוש הדבר שהוא רוצה לדבר איתי. כשראיתי כך, מיד לקחתי את הגמרא ורצתי אליו.

-"מה שלומך", שאל.

אחד משלושת התלמידים של מרן רבי ישראל סלנטר זצ"ל, היה רבי נפתלי אמסטרדם זצ"ל, וכדרך כל גדולי עולם, אלו שלושת התלמידים, הגאונים האדירים – רבי נפתלי אמסטרדם זצ"ל, רבי שמחה זיסל זיו מקלם זצ"ל ורבי יצחק פעטער בלאזער זצ"ל, כל אחד מהתלמידים היה בא לפעמים לסלבודקה להיות במחיצתו של הסבא.

רבי נפתלי כשהיה בא, רצה חברותא. כאן עומד רבי יחיאל יעקב לפני הסבא מסלבודקה, והסבא אומר לו: "היום צריך להגיע לכאן רבי נפתלי אמסטרדם, וכשהוא מגיע לכאן הוא קורא לך שתלמד איתו בחברותא. והרי קורא לפעמים וכנראה שגם כך יהיה, שאתם הולכים ללמוד בבית כנסת סמוך מאחורי הנהר. אם הוא יקרא לך, וכשתלך בדרך, תספר לו את הבעיה שלך שסיפרת לי לפני שבועיים שלושה".

 

***

 

חזרתי למקומי.

כעבור כמה שעות כבר מישהו אומר לי, רבי נפתלי מחכה למטה. לקחתי איתי את הגמרא, ירדתי למטה, "שלום עליכם ר' נפתלי, איזו זכות ללמוד עימכם", הולכים.

בדרך הוא פונה לר' נפתלי ואומר לו: "יש לי בעיה. אמרתי אותה לאלטער ואמר לי שאגיד לפניכם הבעיה".

"ב"ה, אני לומד בישיבה מפוארה, ברען אין לרנען, ברען יראת שמים, מוסר, לומדים. ב"ה, גם אני שקוע בלימוד וגם עובד בעבודת המוסר וביראת שמים. אבל קרה פעם שלא הבחנתי שהיום התחלף בלילה ולא הרגשתי שכבר נעשה לילה ולא התפללתי מנחה".

אומר ר' נפתלי: "אוי! הפסדת מנחה!!!" ונפל מתעלף על הרצפה.

 

***

 

אמר רבי יחיאל יעקב ויינברג, "עברתי שנות ייסורים ומאורעות השואה, ד' ירחם, אבל מנחה אף פעם לא החסרתי!"

שאלתי את הרב קוליץ, האם רבי יחיאל יעקב מסכים שיספרו את זה, והרי סוף סוף הפסיד מנחה. והשיב: "שאלתי אותו ואמר, 'מצווה, חובה!'"

 

***

 

מדוע אני מספר לכם זאת. הרבה סיבות יש לכך: קודם כל הסיפור עצמו הרי נורא נוראות, האלטער היה יכול להגיד לו מיד: "אוי, הפסדת מנחה, יום ולילה לא מבחינים? עבר, צריך לדעת. ראית מה כתוב בשולחן ערוך? יכול היה לומר לו מה זה תפילת המנחה, אליהו נעמד בתפילת המנחה, תפילה כזו מחסירים?"

הרב וינברג זצ"ל, אמר, הוא לא אמר לי, ואני באמת התפלאתי ולא ידעתי את נפשי, אבל אני יודע שהוא חיפש ועשה תכנונים איך אפשר לשרש את הבעיה, לעקור אותה מן השורש.

הוא ידע שרבי נפתלי אמסטרדם ישמע שבחור ישיבה מחסיר מנחה הוא ייפול חלשות. כל זה ידע הסבא מסלבודקה, הוא ידע שאם אני אראה את ר' נפתלי שרוע על הרצפה מחלשות ביודעו שהחסרתי מנחה, אני כבר לא אחסיר מנחה! זהו הסבא מסלבודקה.

מתי תכנן הסבא מסלבודקה כך? כל חייו הוא תכנן! מהרגע שרבי יחיאל יעקב הקטן נכנס לישיבה.

פעם אמר לי חמי מרן המשגיח הגה"צ רבי מאיר חדש זצ"ל, שרבי יחיאל יעקב, נכנס לישיבה בגיל צעיר מאוד והיה עילוי מהרגע שהופקד בידיו. ומיד חשב מרן האלטער, מה זה יחיאל יעקב, מי זה יחיאל יעקב, ממה הוא מורכב, איפה הנימים שאפשר לפרוט עליהם, התוצאה כבר באה מהר, לא צריך לחשוב אחר כך במיוחד.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: