הבית היהודי – התערבות בחינוך

שיתוף

התערבות בחינוך

במה – מגזין תוכן
הרב אבנר קוואס שליט"א

 

הסבא והסבתא, מתוקף היותם הורים של הזוג הצעיר, לפעמים מוצאים לנכון להתערב בחינוך הנכדים, במטרה להועיל. הרבה הערות נאמרות גם לנכדים, ולא רק להורים. סבא וסבתא יקרים, אסור לכם להתערב בחינוך הנכדים. תנו להורים הצעירים את ההזדמנות שהייתה לכם כשאתם הייתם צעירים, ושיחנכו אותם לפי הבנתם.

זאת ועוד, אסור להעיר להורים ליד ילדיהם, מִכֵּיוָן שהם מאבדים סמכות ולא תהיה להם אחר כך השפעה על הילדים, כי סבא וסבתא אמרו שהם לא יודעים לחנך.
יותר מזה, שיטת החינוך של ההורים תיהרס לחלוטין היות והיא עומדת בסתירה למה שסבא וסבתא אמרו. בסופו של דבר, בני הזוג הצעיר יצטיירו בעיני הילדים כאילו הם "האיש הרע", והסבא והסבתא יצטיירו כאילו הם "האיש הטוב", והנזק שיגרם באמירת ההערה יהיה גדול יותר מהתועלת שהם רצו להשיג.

• • •

אם הסבא והסבתא רוצים להעיר לזוג הצעיר, זה יהיה אפשרי רק אם נעשתה טעות קריטית, ויש כאן אולי התאכזרות מסוימת כלפי
הנכדים וכד'. רק אז הם יכולים להסביר לזוג הצעיר בעדינות ובנחת את כללי החינוך, וכמובן רק בארבע עיניים ובשום אופן לא ליד הנכדים.
בני זוג שרואים שהוריהם מעירים ללא הרף ומפריעים לחינוך, או סותרים את הקווים שהותוו בבית, צריכים לקחת צעד אחד אחורה. כלומר, להוריד את מינון הביקורים בצורה עדינה, או להזמין את ההורים אליהם הביתה. כשההורים נמצאים אצל הזוג הצעיר, הם כבר לא 'במגרש הביתי' שלהם וממילא כמות ההערות פוחתת.

• • •

תופעה נפוצה ישנה בדורנו, של בני זוג שמתחזקים מבחינה רוחנית ומחנכים את ילדיהם בדרך של צניעות וקדושה. הרבה פעמים קורה שבביקורים אצל סבא וסבתא, הדודים ובני הדודים, עלולים לראות ולשמוע דברים שאינם מתאימים לפי רוח תורתנו הקדושה.
הילדים לומדים מהם ומחקים את מעשיהם. אותם הורים פונים אלי ושואלים, מה הפתרון למצב הזה?
מצד אחד הם לא רוצים להתנתק מהסבא והסבתא ומצד שני הילדים מושפעים וקו החינוך נשבר.

גם למצב הזה יש פתרון. אפשר להסביר לסבא וסבתא בעדינות את מאמר חז"ל: 'איזהו מכובד, המכבד את הבריות'. משפט זה מלמד
אותנו על הדדיות בענין הכבוד.
אפשר לבקש מהם: הורים יקרים, אנו מאד רוצים לכבד אתכם וכך אנו מחנכים את ילדינו, אבל אנחנו מבקשים שתכבדו את אורחות חיינו… כשאנו מגיעים אליכם לביקור, שהילדים לא יראו מכשירים פסולים וכדו', אנחנו לא יכולים ליצור סתירה בחינוך, שבבית
שלנו אין מכשיר פסול ואצל סבא וסבתא יש. זה מבלבל את הילדים!
ובנוסף לכך, כשהם באים, הם "נתקעים" מול המכשירים הפסולים ולא נהנים מחברתכם. לכן אנו מבקשים מכם לכבד את רצוננו וכך נוכל להיות משפחה שלמה ומאוחדת.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: