יהדות בגולה – רפובליקת מָקֶדוֹניה

צילום משה אסולין
צילום משה אסולין

שיתוף

רפובליקת מָקֶדוֹניה

ערב שבת שלום קוראים יקרים, שמח לפגוש בכם שוב במסענו בארצות הבלקן, אחרי שהתחלנו לתאר את יהדות אשכנז ומלחמתו של מרן ה"חתם סופר" זיע"א, ברפורמה – עוד נשוב לעניין בארוכה בשבועות הבאים. אני חושב שבשביל להבין מה חוללה הרפורמה בארצות אירופה, מוטב שניתן הצצה למדינה בלקנית ידועה, אך לצערנו פחות מוכרת היום. שם המדינה מקדוניה, או בשמה המלא: רפובליקת מָקֶדוֹניה. ובשמה העדכני הדנדשי (החל מי"ט שבט תשע"ט): צפון מקדוניה.

במה – מגזין תוכן
הרב ישראל פישר שליט”א

 

***

מקדוניה היא מדינה בדרום-מזרח אירופה, גובלת ביוון בדרום, בסרביה ובקוסובו בצפון, בבולגריה במזרח ובאלבניה במערב, מדינה מוקפת עמים ללא מוצא לים.

בשנת ה'תשנ"א, בעקבות פירוק הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה, קיבלה הרפובליקה של מקדוניה עצמאות. שנתיים לאחר מכן בה'תשנ"ג מקדוניה התקבלה לאו"ם בשם הזמני "the Former Yugoslav Republic of Macedonia" (או בקיצור: FYROM).

מעניין שיוון השכנה גם היא מחזיקה מחוז בצפון יוון בשם מקדוניה, שניהם קרואים על שם הממלכה הקדמונית מקדוניה שהתקיימה בחבל זו בשנים ד'צ"ו – ד'קי"ט, תחת מלכותו של פיליפוס השני (אביו של אלכסנדר הגדול) מלך מוקדון.

המאבק על מי בראש, מי נושא את דגל המסורת המקדונית, חולל מהומות דיפלומטיות לא פשוטות בין יוון למקדוניה, ויוון התנגדה נחרצות לשימושה של מקדוניה בסמליה העתיקים של מקדוניה, ועמדה על כך שסמל כוכב ורגינה או כוכב ארגיד, ואילצה את מקדוניה לשנות את סמלה. עד כדי כך שארגונים בינלאומיים מקפידים לקרוא למקדוניה בשם: הרפובליקה היוגוסלבית לשעבר של מקדוניה. מזכיר לכם משהו?…

בקיצור, המאבק על השם והמעמד נמשך עד עצם ימינו, ורק בה' שבט תשע"ט, קיבל הפרלמנט המקדוני החלטה ברוב של מעל 80% על שינוי שם המדינה ל…צפון מקדוניה.

 

***

 

אני מדלג על ההיסטוריה המרתקת של חבל ארץ זו, שידעה מלחמות אינסופיות, עברה מיד ליד במשך מאות שנים, ומגיע לעניין היהודי שמעניין אותנו, קוראי מגזין "במה".

ראשוני המתיישבים היהודים הגיעו למקדוניה בראשית האלף הרביעי, והתיישבו בערים (בעלי השמות הססגוניים) סקופיה, סטובי, ביטולה, סטרומיצה, דויראן ואוחריד. בתחילת שלטון העות'מאניים מספר היהודים במדינה גדל אודות לתנועה של מתיישבים יהודים מכל רחבי האימפריה העות'מאנית למקדוניה.

המרכז היהודי החשוב בתקופה זו היה בעיר מונאסטיר כפי שנקראה על-ידי היהודים, אודות ליהודים נשואי פנים, חכמים ונבונים, שהגיעו אליה מפורטוגל ואלבניה השכנות, ואף מספרד.

אך עם אדלג כמה דורות, אגיע לליבת העניין שאני שם עליו דגש במאמר זה, והוא נהירת היהודים המקדוניים אחרי התנועות המשיחיות שהרימו ראשם בעוז במדינה, החלו הליך שמדרונו התלול הביא להכחדת היהדות המוקדונית.

וכאן אני מגיע לפואנטה של המחיר הנורא ששילמה קהילה יהודית, קהילה שחישבה ששמרנות הוא עניין למיושנות, ושמודרנה ודעה חדשה יכולה לצמוח בכרם בית ישראל.

צרות ורדיפות הצליחו לכופף את עמוד השדרה היהודי החזק, תקופה של חושך רוחני נוראי ירד ובא לעולם, ויהודים ביקשו בציפורני ידיהם המיובלות מקושי וצער השעבוד להיתפס לתקווה של גאולה, לשינוי מצבם הירוד. ביקשו אתונות, ומצאו חמורים.

וכך הופיעו על במת ההיסטוריה משיחי השקר במקדוניה, נטעו תקוה, זרעו חורבן וייאוש, סופם שהתאסלמו והתנצרו, סופם אבד, יחד עם קהילה יהודית מפוארת.

 

***

 

כפי שהזכרנו, בתחילת האלף הרביעי היגרו יהודים רבים ממקדוניה, בעיקר מהעיר מונאסטיר (אשר מאוחר יותר שונה שמה לביטולה), לצ'ילה ולארצות הברית (קהילת יהודים מקדונים בצ'ילה קיימת עד היום). עם איחוד מדינות יוגוסלביה, בסיום מלחמת העולם הראשונה חיו במקדוניה כ-7,000 יהודים, רובם היו ספרדים ומיעוטם אשכנזים.

ככל הידוע לנו, בטרם מלחמת העולם השנייה חיו במקדוניה 7,800 יהודים, כאשר מקדוניה סופחה כמחוז של בולגריה במהלך המלחמה, השתתף השלטון הבולגרי ברדיפת היהודים ובחודש אדר תש"ג החלו האקציות במקדוניה על-ידי שוטרים וחיילים בולגרים.

בתיעוד משרד הפנים הבולגרי נמצא שבמקדוניה נעצרו ונכלאו 7,826 יהודים. מרבית היהודים, 7,215 במניין, הועברו באותו חודש למחנה המעצר שהוקם במפעל הטבק "מונופול" שבעיר סקופיה, שם עשו את הימים הבאים על דרגשי העץ של המפעל, עשרה על דרגש, נעולים ומוקפים על-ידי החיילים הבולגרים. 11 יהודים הצליחו להימלט מהמעצר ו-76 שוחררו בשל היותם בעלי אזרחות זרה. קבוצת המגורשים הובלה בשלושה טרנספורטים של 80 יהודים בכל קרון בקר למחנה טרבלינקה, שם נרצחו 7,144 יהודים, הי"ד.

היחידים ששרדו, היו כמה עשרות צעירים שזמן קצר לפני הגירוש ברחו להרים והצטרפו לפרטיזנים שנלחמו בצבא הבולגרי, כשלדאבון לב, רבים מהם נהרגו בקרבות. ארץ אל תכסי דמם.

 

גוט שאבעס קוראים אהובים.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: