היכונו לביאת החופש

צילום: משה אסולין

שיתוף

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

היכונו לביאת החופש

הרב אוריאל בלמס
מרצה, יועץ חינוכי ומנחה הורים m.a

הורים יקרים.

חודשי החופש הגדול כבר בפתח ואיתם מגיעים אתגרים רבים הדורשים מכם לעצור ולהתבונן, כיצד ניתן להפיק מהם את מירב התועלת, ולהפוך את ימי החופש לימים מכוננים. מלאי הנאה והנעה של הורות מגדלת ומצמיחה.

לשם כך ריכזתי עבורכם מספר כללים חשובים ונחוצים המסייעים לעשות סדר ובהירות בראש ועוזרים ביעילות מירבית בהכנות וההתארגנות לקראת חופשת הקיץ שתבוא על כולנו לברכה.

קריאה מהנה ומועילה

כלל ראשון – מבט חיובי

צמד המילים "החופש הגדול" גורם להורים רבים להכנס לללחץ ולשבור את הראש איך להתמודד או לשרוד עם הילדים בימי החופש.
לחץ וחופש הם לא שילוב מומלץ, אפשרו לעצמכם לחשוב בנחת איך אתם משנים גישה ועוברים ממצב הישרדותי למצב של תכנון ופעולה.
בעזרת תכנון נכון וגישה חיובית תוכלו להפוך בקלות את החופשה לכזו מרתקת ומהנה במיוחד.

כלל שני – תיאום ציפיות

בכדי להגשים יעדים יש צורך בתכנון נכון ומחושב.
הזמינו את ילדכם להתכונן ולתאם ציפיול איתכם יחד לימי החופשה. להעלות רעיונות ויוזמות ולפתח חשיבה משותפת ומכבדת. לערוך מיפוי צרכים וסדרי עדיפויות, לדבר על תקציב וערכים משפחתיים.
ייצרו לכם יומן משפחתי עם לוח זמנים מפורט הנגזר מהיעדים והמטרות שהצבתם וחלקו אותו בין בני הבית.
הדרך הזו תעזור להשיג התגייסות מצד הילדים ותשדר חוויה כללית של הובלה בטוחה של סדר וארגון.

כלל שלישי – שמירת שגרה

הקפידו על שמירת השגרה והיציבות המשפחתית בימי החופשה.
השתדלו לשמור על סדר היום המשפחתיים.
זמני ארוחות, הרגלים ומטלות שגרתיות.

בני אדם זקוקים למרחב מוכר ובטוח, קל וחומר כאשר מדובר בילדים. השתמשו במושג "שיגרת חופש".
ימי החופש מחייבים מסגרת ומעטפת ברורה ויציבה.
ולמרות שמדובר בימי חופשה וכולנו רוצים להנות ולעשות כיף, חובה עלינו ההורים לקבוע כללים ברורים ולהקפיד על שמירת גבולות. הילדים זקוקים להם ולנו.

כלל רביעי – זמן מנוחה

מאד חשוב להקפיד על שעות שינה. נכון שהיום מחשיך מאוחר ונכון שהילדים לא צריכים לקום מוקדם מדי, אך לא מומלץ לשבש להם יותר מדי את הרגלי השינה והקימה בבוקר. ילדים זקוקים לשעות שינה מספקים כדי להשלים את הגדילה והפרשת ההורמונים הנחוצים.
ילדים שיחסרו להם שעות שינה יהיו עצבניים, חסרי שקט ועלולים לסבול מהתפרצויות זעם. אפשר להגמיש טיפה את שעת השינה, תלוי בגיל כמובן, אבל כן להקפיד שילכו לישון בשעה סבירה שהוגדרה איתם מראש.

טיפ נוסף: ימי החופש הם זמן מצויין לניסוי ותעיה. נסו טכניקות טובות של השכבה והשכמה ובחנו את התגובות ומידת ההשפעה שלהם על הילדים

כלל חמישי – בטיחות

מדיה –
המחשב והמדיה לסוגיהם גוזלים חלק ניכר מחיינו ומחיי הילדים ומספקים לנו שעות של תעסוקה. (נודה שזה מסייע לנו ההורים מפעם לפעם) חשוב להגביל את השימוש במדיה ולבצע הסברה מסיבות רבות:

בריאות, מוגנות, פיתוח תלות, ערך זמן, פיתוח תלות, איבוד אינטראקציה ותקשורת עם הסביבה ושיבוש סדרי עדיפויות.

זה הזמן לשוחח עם הילדים על הנושא, לפקח ולהגביל את השימוש במדיה כדי לאפשר פעילויות אחרות ולמנוע מהם שימוש יתר.

מוגנות-
חדדו לילדים כללי מוגנות וזהירות מאנשים זרים ולא מוכרים, אם לא דיברתם איתם עדיין מהי מוגנות אישית, ימי החופש הם הזמן הנחוץ והראוי לכך.

בטיחות-
חזרו עם הילדים על כללי בטיחות בדרכים ורכיבה בטוחה אחראית וזהירה.

כללי יציאה לים ובריכה לטיולים ומסלולים ושהייה בשמש ובמרחבים ציבוריים והמוניים.

כלל שישי – זמן אישי

זמן פנאי מאפשר לנו לערוך היכרות מחודשת עם ילדינו והתבוננות בדינאמיקה המשפחתית.

חשוב מאוד לקבוע זמן איכות משפחתי לפחות פעם בשבוע, וזמן איכות אישי עם כל ילד לפחות פעם בשבוע.
לא לשכוח שגם לנו ההורים מגיע זמן אישי וזוגי.

זמן אישי דורש רצון ופניות הגדרת זמן – שעה ויום ומקום נעים ונוח.

החופש מזמין לפגוש את עצמנו והילדים באופנים שונים ברוגע ובלי לחץ. ומאפשר להתפנק יחד, להטעין ולהיטען.

כלל שביעי – נוכחות הורית

ילדינו הקטנים והגדולים ואלו המתבגרים. זקוקים למרחבי גדילה אישיים ולחופש פעולה ועצמאות, חשוב לעורר ולחזק בהם את ערך הקשר המשפחתי.
הנוכחות ההורית נחוצה עבורינו ועבורם, לדעת היכן הם ועם מי הם משחקים ומבלים, והאם הם בסדר ואינם מסתכנים חלילה. עצם הידיעה וההבנה שיש מבוגר אחראי שעוקב ומשגיח חשובה ומשמעותית עבורם.

כלל שמיני – מחנכים בריאות

בחופש קיימת הנטייה לצרוך מזון יותר מעובד במסעדות ומזון מהיר, חטיפים וממתקים. מזון המכיל כמות גבוהה של סוכרים ופחמימות ריקות אינו בריא. דווקא בחופש יש הזדמנות להרגיל את הילדים לאוכל בריא ולחשוף אותם לירקות ופירות ולאוכל מזין ומגוון,
ולעשות איתם פעילויות חוויות בריאות וטעימות.

התזונה חשובה לא רק בהיבט של קבלת כל הוויטמינים ואבות המזון הנחוצים לגדילה תקינה ובריאות פיזית, היא חשובה גם לבריאות הנפשית. ככל שהם יאכלו אוכל מזין ובריא יותר הם יהיו רגועים, שמחים ומאוזנים יותר.

פעילות גופנית-

מעלותיה של פעילות גופנית ידועים לכל. למרות זאת היא אינה מקבלת את הביטוי הראוי לה מסיבות כאלו ואחרות.
עודדו אותם לפעילות גופנית יומית בבית בפארק ובגינה הציבורית. תנו להם להשתחרר במתקנים, בריצה, בשחיה ובכל פעילות גופנית טובה שתגרום להם חשובים עבור ילדים להוציא אנרכיה ולשפר את מצב הרוח. פעילות גופנית מסייעת כמובן בהתפתחות הגפיזית ובשיפור המוטוריקה הגסה והקורדינאציה.

כלל תשיעי – יצירה ופנאי

אחד הנושאים היותר בוערים בימי החופשה זה התעסוקה.
מה עושים?
אמא משעמם לי?
אמירות מוכרות וידועות שניתן למנוע ולצמצם על ידי הפעולות הבאות:

1. תכנון מוקדם של מאגר הפעלות ופעילויות ותיאום
ציפיות

2. יצירתיות – זה שם המשחק. דרך יצירתיות ניתן להפעיל ילדים ללא הוצאות גבוהות ובשימוש בחומרים מתכלים וממוחזרים.
כמו כן, ניתן לנצל את הזמן במשחקי חשיבה ויצירה זמינים.
הכינו מראש את מלאי ההפעלות והתוכניות ועודדו את הילדים להפעיל את כוח הדמיון שלהם.

חופש הוא זמן מצויין למימוש עצמי, תנו לילדים זמן מוגדר מראש להכנת הצגות, להקליט ולצלם את עצמם להתחפש ולרקוד ובעיקר לבטא את עצמם.

3. פריסת היציאות והאטרקציות באופן הגיוני ושווה.
תככנו שבכל שבוע תהיה יציאה אחת לפארק או גינה ואטרקציה אחת נוספת כמו בריכה או טיול.
(חוץ מהנופש המשפחתי)
ילדים זוכרים חוויות, פריסת החוויות לאורך החופש תגדיל את תחושת ההנאה.

4. הרחבת תחומי האחריות בקרב הילדים בהתאם לגיל וליכולת. תנו להם להתנסות במטלות ביתיות שוטפות כגון תליית כביסה וקיפולה, סידור ארונות, עריכה של רשימת קניות, צרכנות נכונה ופעולות נוספות.
כדאי לקבוע איתם חלוקת תפקידים המתחלפת בכל שבוע, גם כדי להקל עלינו וגם כדי ללמד אותם ערכים ואכפתיות, אחריות ועזרה הדדית. הילדים צריכים לדעת שהם חלק מהמשפחה וכדי לקבל זכויות צריך לקיים גם את החובות. המטרה שירגישו שהם תורמים, מועילים ושייכים.

5. פעילות משפחתית- הכנת ארוחה משותפת, תחרויות אוכל ומוזיקה, משחקי היכרות וקלפים, הצגת יחיד, פיקניק בטבע ופעילויות גיבוש מותאמות.

6. מפגש סיכום שבועי משפחתי לסיכום חוויות ומשוב ולתכנון השבוע הבא.

7. שמחת הפרטים הקטנים. ילדים ואף מבוגרים נוטים לזלזל ולהתעלם מחוויות והנאות קטנות. נצלו את החופש להרחבת הזום על הראיה החיובית והיכולת להינות מחוויות זמינות קטנות ומתוקות.

8. הורים הם לא לשכת התעסוקה, אל תחששו מרגעי שעמום של הילדים.
במידה ופעלתם על פי הכללים הקודמים ועדיין יש רגעים פנויים ומשעממים, תנו לילדים להעסיק את עצמם ולהתמודד, כמובן תחת הפיקוח שלכם ובהכוונתכם.

9. התנהלות כלכלית נבונה

כדי לשמור על הוצאות סבירות כדאי לשתף את הילדים בהתנהלות הכלכלית בהתאם לגילם. לקטנים יותר יש ספרים בנושא ואפשר לתת להם דמי כיס או קופה קטנה לחיסכון וללמד אותם על התנהלות נכונה.
כמו כן, לפני כל יציאה חשוב להסביר מה הולכים לקנות ומהו התקציב. בצורה הזו הילדים ידעו למה לצפות וההוצאות יהיו בשליטה, נקודה זו חשובה בפרט כשהולכים לקנות מכשירי כתיבה וביגוד לקראת שנת הלימודים הבאה.
התיאום מראש יסייע לכם למנוע אי נעימות וכעסים מיותרים מצד הילדים.

10. היו פרו-אקטיביים ואל תתנו לאירועים בלתי צפויים להתקיל אתכם.
יש אימרה חכמה האומרת "כשם שהאצבעות אינם שוות כך הם בני האדם"

התאימו את פעילות הפנאי לילדים שלכם. פעילויות לא מותאמות עלולות לייצר תסכולים.
אם אתם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים או עם לקויות שונות מוטלת עליכם הזכות לתווך ולהנגיש את הפעילות והסביבה לילד וצרכיו.

כלל עשירי – תמריצים

חשוב מאד לעודד ולחזק את ילדים בכל הזדמנות בה הם הקפידו על הכללים, עזרו לכם, או שיתפו פעולה עם התכנון המשפחתי. ככל שתעודדו ותאירו בהם את הצדדים החיובים כך תגרמו להם לרצות להתנהג חיובי. ההתנהגות החיובית תעצים את ביטחונם האישי ותחזק בהם את הדימוי העצמי.

נקודה למחשבה:
המשוב החיובי והתמריצים ניתנים בדגש על הנכונות והמאמצים ופחות על התוצאות.
כמו כן, בכדי למנוע תחרות שלילית נזכור שתמריצים ניתנים על עצם המעשה ולא לגופו של ילד זה או אחר.

לסיום:
הורים יקרים, אתם המנווטים של הבית. עיני הילדים נשואות אליכם. זכרו כי אתם המנהיגים הטובים ביותר עבורם ולכן ההגה בידיים שלכם.

לשאלות ייעוץ והכוונה
050-865-17-17
או במייל: [email protected]

קיץ בריא וחופשה מהנה

אוריאל בלמס

 


הכותב הרב אוריאל בלמס הינו יועץ חינוכי, מנחה הורים וקבוצות. בעל תואר A.M. מומחה למצבי חירום, משבר ואבדנות, ילדים ונוער בסיכון-זיהוי ואיתור, טיפול ומניעה בנשירה. תואר ראשון בחינוך, תואר שני בניהול מערכות חינוך. מאמן אישי ומוסמך NLP, מרצה מומחה לגיל ההתבגרות, חבר הנהלת איגוד ענ"ף

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: