הבית היהודי – השפעת הסביבה

שיתוף

השפעת הסביבה

במה – מגזין תוכן
הרב אבנר קוואס שליט”א

כתב הרמב"ם: "טבע האדם להיות מושפע אחרי אנשי סביבתו". כלומר אדם שיגור בשכונה של צדיקים יש לו סיכוי מצוין להיות צדיק. ומי שיגור בשכונה של חוצפנים, קרוב לוודאי שגם הוא יהיה חוצפן.
הסיבה לכך היא שכמו שיש חיידקים פיזיים שאפשר להדבק מהם ישנם גם חיידקים מטאפיזיים כלומר רוחניים. כגון – רחוב, אוירה. סלנג, רמת דיבור, הם החיידקים הרוחניים שיכולים לפעול ולהשפיע על הנמצא באותו מקום. ואם הדברים הללו נכונים לגבי הגדולים, קל וחומר שהם נכונים ומשפיעים על הקטנים.
הורים שמרגישים שהילדים שלהם מתחילים לדבר בסגנון רחובי  או יורדים ברמה, צריכים לבדוק עם מי הילדים מתחברים ומה רמתם
הרוחנית. במקרה והחברים לא הכי טובים, כדאי לחבר אותם עם ילדים טובים ולהביאם לבית ולארח אותם ואפילו להכין להם ארוחת ערב משותפת עם ילדיכם. כך נוכל להחליף לילדים חברה גבוהה יותר.
הדבר נכון בעיקר בחופש הגדול כשיש יותר זמן לחברות ולזמן משחק בין החברים. הדבר נכון כמובן גם לגבי בנות לחבר אותם לחברות טובות יותר.

• • •

פעמים רבות הורים נתקלים בבעיה ששמה – ילד סגור. הוא לא נפתח לספר להם מה עובר עליו, או מה שהוא מרגיש, או אם משהו מפחיד אותו. איך פותחים אותו לספר ולומר את מה שעל ליבו?

ראשית – נשאל שאלה נגדית מי אמר שהוא סגור? אולי אנחנו גרמנו לו לסגירות??? לדוגמא, כשהילד או הילדה באם ומספרים לנו
משהו, לפעמים אנו מגיבים בצורה אמוציונאלית חזקה, מתרגשים, כועסים, או אפילו בוכים.

ילד שרואה תגובה כזאת מהוריו לעולם לא יספר להם מקרים שהוא חווה כדי לא לצער אותם או להדאיג אותם. נמצא שהתגובה של ההורים גרמה לו להסגר.
לכן עלינו ההורים להשתדל שבשעה שהילדים מספרים לנו דבר מה ואפילו שהדבר קשה קצת, לא להיכנס לפאניקה ולהפגין סערת
רגשות, אלא להשתדל לקבל את הדברים עד כמה שניתן בשוויון נפש ואז נוכל לעזור להם ביתר קלות וגם בפעם הבאה הם יבואו לספר לנו את מה שמתרחש איתם.
סיבה נוספת לסגירות היא, שלפעמים הם מגלים לנו סוד ומבקשים שלא נספר לאף אחד וגם לא לסבא וסבתא, אנו מבטיחים להם שכך יהיה ולאחר זמן קצר אנו לא יכולים להתאפק ומיד מספרים לקרובים.

במפגש הבא עם הקרובים הם שואלים את הילד – מה ככה עשית???
ואז אומר הילד בליבו – אני יותר לא יספר להורים שלי כלום!!! ובאמת הצדק איתו, לא עמדנו בהבטחתנו.
לכן, הורים יקרים, עלינו להיות נאמנים להבטחותינו כדי שהילדים יתנו בנו אמון מוחלט וגם לא להתרגש מידי מכל דבר שהם מספרים לנו, כדי שיוכלו להשתחרר ממצוקות שיש להם ולספר לנו את הכל בצורה חופשית ללא הגבלות וחסימות ואז נוכל להובילם ולהדריכם.

אולי יעניין אותך גם

השארת תגובה

הצטרפו לרשימת התפוצה של מגזין קנייטש

הדילים הכי חמים | קבוצות הרכישה המשתלמות ביותר | הטבות יחודיות למצטרפים

כוח הקנייה החזק בציבור החרדי - מעל 15,000 דיוורים ישירים​

רוצה לפרסם בקנייטש?

או שיש לך כתבה מעניינת, זה בדיוק בשבילך. 

עקבו אחרינו
גלילה לראש העמוד
%d בלוגרים אהבו את זה: